23. september får vi vite prisen på ES8. Da åpner også NIO House i Oslo
Så er de første ES8 her. Kjempe-SUV-en fra NIO med batteriabonnement og mulighet for batteribytte på tre til fem minutter som alternativ til hurtig landeveislading. Men hva bilen skal koste og prisen på batteriskift blir ikke kommunisert før den offisielle lanseringen 23. september. NIO tar ikke lett på det når digre ES8 lanseres i Norge som første land utenfor Kina. I et påkostet arrangement på Hønefoss denne uka vises og prøvekjøres de første bilene som er i Norge. Og showrommet deres, NIO House i den mest eksklusive delen av hovedstadens paradegate, skal handle minst like mye om livsstil som om bil. Men detaljene får vi ikke vite før 23. september. Da åpner herligheten og først på denne dagen blir det kjent hva SUV-en som mest av alt konkurrerer med Tesla Model X i størrelse og ytelse skal koste. Batteriabonnement Den første stasjonen bygges nå i Oslo. Tanken er at det ikke skal ta mer tid å skifte fra utladet til fulladet batteri enn det tar å fylle en drivstofftank. Prisen på tjenesten er også klar 23. september. Med lengde på 5,02 meter konkurrerer ES8 med Tesla Model X i størrelse, og interiøret bærer også preg av at NIO har studert Teslas største SUV nøye før de bestemte seg for de endelige løsningene inne i bilen, som at kunden eksempelvis kan velge mellom 2+3+2 eller 2+2+2 setekonfigurasjon. Med de tre bakerste seterekkene nede kan bagasjerommet på 1900 liter, og som måler 210x111 cm, i nødsfall brukes som fullverdig seng. Premium NIO legger også vekt på teknikken, slik Tesla gjør, og at dette ikke er noen sinke på veien når bilen med sportsprogramet aktivert tar deg fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder. Noen bakketester i rufsete terreng viste at store stigninger ikke byr på problemer, og at stabilitet og grep ved kraftige unnamanøvere ute på landeveien ikke står tilbake for europeiske og amerikanske konkurrenter selv om bilen – på grunn av det store batteriet på 100 kWt – veier 2,5 tonn. Selvfølgelig trekker kineseren med opphav i Shanghai-traktene tilhenger som veier inntil 1500 kg. (saken fortsetter) NOMI smiler og hjelper deg Kun firehjulsdrift De ulike kjøreprogrammene bestemmer også uttak av motoreffekt, for å spare energi. Rekkevidden oppgis til rundt 500 km. Lav ladefart
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |