Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche. Den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG går nå inn i serieproduksjon med teknologi utviklet i Formel 1. Modellen har en drivlinje som kombinerer V8-motor med elektrisk motor og høyytelsesbatteri til samlet effekt på 843 hestekrefter og maks dreiemoment på 1470 Nm. – AMG GT 63 S E Performance er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach. Ved å elektrifisere drivlinjen leverer den ladbare hybriden vanvittig heftige ytelser samtidig som den er effektiv, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen. I AMG GT 63 S E Performance er en 4,0-liters V8 biturbo-motor kombinert med en elektrisk motor (PSM) og et høyytelsesbatteri utviklet i Affalterbach. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk leverer kraften til alle fire hjul. Kombinasjonen av V8-motoren og elektrisk motor genererer en systemeffekt på 843 hestekrefter og et maksimalt systemmoment på 1470 Nm. Til sammenligning har toppmodellen Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid «bare» 700 hk / 870 Nm. Den kraftigste serieproduksjonsbilen fra AMG tar deg fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder. Akselerasjonen fra 0 til 200 km/t nås på mindre enn 10 sekunder, og toppfarten er 316 km/t. Den elektriske motoren på 204 hestekrefter er plassert på bakakselen, der den er integrert med en to-trinns girkasse og en elektrisk differensial, i en kompakt elektrisk enhet. Der er også det lette høyytelsesbatteriet plassert. Det kompakte designet har ifølge Mercedes-AMG flere fordeler:
(saken fortsetter) Inspirert av Formel 1 Utvikling av litium-ion-batteriet ble inspirert av teknologi som allerede hadde vist seg vellykket under tøffe forhold i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets Formel 1-bil. Høyytelsesbatteriet har en kapasitet på 6,1 kWt, 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i ti sekunder. Den lave vekten på bare 89 kilo tillater en meget høy energitetthet på 1,7 kW/kg. Til sammenligning oppnår konvensjonelle batterier uten direkte kjøling av celler omtrent halvparten av dette tallet. Bilen kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, på en ladestasjon eller via ladeboks. Batteriet er designet for rask kraftlevering, og ikke lengst mulig rekkevidde – du får likevel inntil 12 km utslippsfri kjøring. Bilens design med lav front og muskuløs form i tillegg til røde detaljer avslører kraften til AMG GT 63 S E Performance. Utvendig kan bilen bestilles med AMG Night Package II, eller i en kombinasjon av Night Package og Carbon Package. Nye felger i 20" og 21" kan leveres i to fargevarianter. En eksklusiv utgave er også tilgjengelig for høyytelseshybriden. Det nye flaggskipet i modellserien har selvsagt fått med oppgraderingene til nye AMG GT 4-dørs som ble lansert i juni.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |