[]
[] [firmabil.no] []

IAA Mobility 2021


Jon Winding-Sørensen



I dag åpner den internasjonale bilutstillingen i München. Formatet er blitt slik at man lurer på om dette er siste krampetrekning eller starten på en ny æra.

I forhold til IAA-utstillingene vi har vært vant til opp gjennom årene, er dette noe helt nytt.

For eksempel er det ikke lenger noen bilutstilling. Og for eksempel er den enorm.

Vi har vært vant til utstillings-arealet i Frankfurt. Det har vi kalt enormt, i forhold til for eksempel Genève.

Men enormt er plutselig blitt relativt. I München er utstilling spredt over ti forskjellige områder inne i byen. Fortrinnsvis store plasser hvor store utstillere som for eksempel IBM (bilutstilling?) skygger for klassiske bygninger med høye konstruksjoner og der store anleggsmaskiner i ukevis har sørget for å tåkelegge utstillingens miljøengasjement med dieseleksos.

Fra Königsplatz til Marstallplatz er det mer enn tre kilometer spaservei, med ni stasjoner underveis. Dessuten er selve messeområdet med de store, halvtomme hallene, plassert i den andre enden av byen.

Motorjournalister har fått helt andre utfordringer enn de vanlige.

De besøkende også, for her har de en utstilling helt uten profil. En rekke av de store bilprodusentene mangler. De japanske holder seg hjemme, hele Stellantis-utvalget (inkl. forholdsvis tyske Opel) er fraværende.

Selv Tesla, som holder på å bygge seg opp en høy profil i Tyskland, både som lokal produsent og elbil-forkjemper, holder seg unna.

Tyskeide superbilmerker som Bugatti, Lamborghini eller Bentley er også fraværende, selv om moderselskapene er på plass, dermed blir show-faktoren også borte.

Til gjengjeld kan publikum dypdykke i små og store underleverandører som overhodet ikke har vakt noen interesse tidligere. Det er ikke det vanlige bilutstillingspublikummet vi har møtt på tidlige tiders fagutstillinger som Automechanika, for eksempel. Slike firmaer møter du her, enten du vil eller ikke.

Men arrangørene har ikke fått mange nok slike heller. De store hallene er i pinlig grad fylt opp av såkalte scener og lounges, beregnet for faglig påfyll, men meget magert besatt.

Og der vi er vant til at VW Gruppen, BMW og Daimler fyller hver sin enorme hall, har de her arealer som Varemessen på Lillestrøm ikke vill hatt problemer med å tilby – og det hadde allikevel blitt god plass til de andre.

Imidlertid kan bilutstillingspublikummet boltre seg i to store haller med sykler! 70 sykkelprodusenter er til stedet. Sikkert med mange nyheter.

Det siste elementet som gjør denne annerledes, er at den er ikke noe møtested for bransjen heller. Vanligvis snubler vi over norske importører og forhandlere på de store, internasjonale bilutstillingene.

Her har vi bare møtt Bertel O. Steen sjefen, og egentlig bare halvparten av ham. Stellantis-merkene hans, Citroën, DS, Peugeot og Opel er helt fraværende.

Kia er representert med den tyske importøren – i en liten stand godt skjult på Odeonplatz. Mercedes har imidlertid åpenbart tatt utstillingen på alvor og lagt opp til konferanser med nettverket over andre kanaler enn Teams.

Utstillingen har åpent til og med søndag 12/9. Selv den siste Frankfurtutstillingen i 2019 – der besøkstallet raste katastrofalt (det var blant annet derfor arrangørene ville finne en ny by) – kunne forteller om 500.000 besøkende.

Riktignok har vi fremdeles Covid 19-restriksjoner i Tyskland også, men mange sier de vil bli overrasket hvis tallet ender på noe særlig over 100.000.

Her finner du nyhetene i kronologisk rekkefølge etter hvert som de presenteres.

Alfabetisk oversikt:

Andre saker:


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: