Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Selvfølgelig er en Über-SUV fra Mercedes en virkelig non-brainer. Vi bare ventet på at den MÅTTE hende. Og da er det like logisk å døpe den Maybach. Møt palass-utgaven av EQS. Det er en viss logikk i dette. Å bygge dyre biler oppover i høyden. Folk er som regel litt opp i årene, med tilhørende skavanker, når de kan bevilge seg det som er på toppen av prislisten. Hvorfor skal de ikke da kunne ha det privilegiet det er å stige inn i kjøretøyet i stedet for å vri seg inn i det. Men det som er nytt er at også 30-åringene, influensere og Tik Tok-milliardærer, begynner å gå for denne type biler, og liker majestetiske uttrykk som dette minst like godt som noe lavt og flatt. Spesielt hvis man fremdeles er der at man synes det er morsomt å kjøre selv. Bentley og Rolls-Royce har trukket opp retningen med sin Bentayga og Cullinan, men de er jo ikke halvveis en gang i forhold til den mektige Maybach SUV-en. Riktignok bare konsept foreløpig, men med EQS i full produksjon kan det da umulig være store problemer med å gjøre den høye versjonen tilgjengelig. For alt jeg vet vil det også komme en Mercedes SUV-utgave av EQS, for jeg regner med at Maybachen har litt mer av det meste – bortsett fra selve plattformen, der får vi tro at den er ganske lik limousine-utgaven. Men bortsett fra at det er høyt under himmelen i en Maybach SUV, hva er egentlig forskjellen på den og en elektrisk S? Som vanlig er baksetet det stedet man ønsker å tilbringe mest tid i en Maybach, med utsøkte farger og materialer og massiv komfort. ‘Som å være om bord på en elegant yacht’ sier skaperne, selv om en elegant yacht vel ikke har dører som åpner av seg selv når du nærmer deg den. Det har Maybachen. (saken fortsetter) Den har heller ikke benken bak, som i S-Klassen, men to virkelig individuelle seter, de justerer seg og masserer, kjøler og varmer deg så mye du måtte ønske, med en skikkelig ankel-støtte slik at foten din ‘kan sveve over fusk-pelsen i gulvet’. En bred midtkonsoll skiller dere to der bak, med et standard blomsterglass slik at gartneren kan fortelle deg hvilken sesong det er hver eneste morgen, ved kyndig valg av blomster før du skal ut. Lagringsområdet under kan byttes ut med en kjøleskap, men egentlig er det unødvendig å nevne det. Jeg går ut fra at det meste kan fikses. Foran får du MBUX Hyperscreen enten du vil eller ei, med et såpass frekt innslag av kunstig intelligens at du får antydninger av hvordan bilen oppfatter kjøringen din, med forslag til bedring. Bestill bilen med ‘Chauffeur Package’ så slipper i hvert fall du den fornærmelsen. Det er ikke sagt noe om drivlinjen, kanskje gjør de den litt kraftigere enn for S-Klassen, bare for å markere at dette er annerledes. Kanskje ender vi i AMG EQS 53-land? Det eneste som er sagt er en antydning om rundt 600 km. Jeg tror ikke batteriet vil bli mye større enn det på 107,8 kWt som sitter i S-en nå. Bilen ser tung nok ut som den er. Og a pro pos akkurat det – det eneste jeg kan fortelle deg om mål og vekt er at hjulene er 24-tommere. Jeg ruslet rundt denne bilen mange ganger og visste ikke helt hva jeg skulle bestemme meg for. Altfor stor og grotesk, eller så over-the-top at det ble litt spennende? Jeg ramlet ned på det siste, men ønsker meg fremdeles en litt bedre grill som ikke til de grader ser ut som det kommet fra et designstudio i Shanghai. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |