Citroëns «flyvende teppe»
Tekst og foto: Øivind Skar | |
PRØVEKJØRT: Citroën vil gjerne at du skal oppfatte ë-C4 like komfortabel som å sitte på et «flyvende teppe». Vel, det er mye fint å si om ë-C4, men den nye SUV-en slår ikke 50-åringen GS på komfort.
Først publisert i bladet BilAutofil nummer 1-2021. Det skal godt gjøres ikke å like ë-C4. Fra 277.000 kroner får du den rimeligste varianten av Citroëns nye, elektriske familie-SUV i Norge. Men jeg er ganske sikker på at den heftigste utstyrspakken, inkludert noen tilvalg som gjør at prisen nærmer seg 350.000 kroner innen du får den hjem, blir bestselgeren i Norge. Den er så langt min favoritt blant de seks elbilene sydd over samme PSA-lest. ELEKTRISK OPPVÅKNING ë-C4 er altså bilen som skal vekke det franske bilmerket til live igjen i Norge etter et forholdsvis begredelig år. Når dette leses, er de første billastene allerede ankommet med modellen Citroën håper å selge minst 2000 eksemplarer av, i konkurranse med blant andre VW ID.3, Nissan Leaf, Kia e-Soul og Hyundai'ene Kona og Ioniq. Men se heller ikke bort fra at ë-C4 også kommer til å gjøre livet surere for sine fem halvbrødre. De seks PSA-bilene er: Citroën ë-C4 | 435 cm | Kr. 277.000 – 312.000 | Peugeot e-2008 | 430 cm | Kr. 299.900 – 346.900 | Opel Mokka | 415 cm | Kr. 279.900 – 331.900 | DS 3 Crossback E-Tense | 412 cm | Kr. 297.000 – 357.000 | Peugeot e-208 | 406 cm | Kr. 267.900 – 314.900 | Opel Corsa-e | 406 cm | Kr. 259.900 – 269.900 | Samme tekniske lest betyr 136 hk, 260 Nm i dreiemoment og rundt 350 km rekkevidde. Alle seks hurtiglades med CCS-standard og 100 kW DC ladefart, men ingen av dem kan trekke tilhenger. Plattformens utforming gjør det umulig å montere feste for sykkelstativ. Til gjengjeld kan du ha boks/ski/sykkel på taket, det kan eksempelvis ikke ID.3. KOMFORT I SENTRUM Citroën løfter først og fremst fram de komfortable egenskapene ved ë-C4. Det betyr ikke at hydropneumatisk fjæringsteknologi som Citroën forlot med modellene C5 og C6 er tilbake, men patenterte «Progressive Hydraulic Cushions» med to puter i hver demper gjør ë-C4 til en av klassens klart mest komfortable biler å kjøre. Men det betyr ikke at ë-C4 flyter av sted som et «flyvende teppe» slik det føltes da Citroën lanserte GS for 50 år siden. En viktig komfortfaktor er støy, eller rettere sagt mangel på sådan. Så selv om jeg bare har kjørt bilen noen timer under lanseringen, var det merkbart at Citroën har jobbet godt for å redusere dekkstøyen som i elbiler kan være ganske sjenerende fordi det knapt finnes andre bilskapte støykilder. Samtidig er dekkstøy både komplisert og dyrest å få bukt med. Så takk og pris for at Citroën har tatt problemet på alvor. RIMELIGE PAKKER Citroen ë-C4 kommer i tre utstyrsvarianter: * Feel priset fra 277.000 kroner. * Feel Pack priset fra 292.000 kroner. * Shine priset fra 312.000 kroner. Allerede Feel Pack inneholder ryggekamera, navigasjon, nøkkelfri adgang og start samt headupdisplay. På toppnivået inkluderes delskinn, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, parkeringssensor og oppvarmet ratt. Legg til 1400 kroner og Citroën legger til varme i frontruten og baksetet. Kjekt å ha-detaljer som glasstak til å åpne, 360-graders kamera, dashbordkamera som tar opp kontinuerlig, elektriske seter med massasje, trådløs telefonlader, selvkjøring på nivå 2 og oppgradert lydanlegg ligger i tilvalgspakken. SKUFF OG NETTBRETT Ingen Citroën uten spesielle detaljer: For skuffen over hanskerommet er ikke der bare for å fylles med småting, men allerede på Feel Pack inneholder den en nettbrett-holder med et deksel. Holderen festes i en brakett over skuffen, og dekselet gjør det umulig for føreren å se hva som er på skjermen samtidig som bildet framstår helt klart for passasjeren. Etter massiv kritikk er trenden med å inkludere alle klimaanleggfunksjonene i dashbordskjermen på retur. På ë-C4 har Citroën derfor flyttet parallellbetjening av klimaanlegget ned på en linje over midtkonsollen. Sistnevnte inneholder to USB-kontakter, en standard og en USB-C. BRYTER Nytt er også at den så karakteristiske og ganske store girvelgeren nå erstattes av en tøff bryter. På bryterens høyre side styres de tre kjøreprogrammene: Sport: 136 hk og raskest gassrespons. Normal: 109 hk. Eco: 82 hk. Regenereringsbryteren plassert nede til venstre for girvelgeren gir ganske kraftig oppbremsning, men ikke helt én-pedals funksjon. Bagasjerom (380 liter) med gulv i to høyder har godt med plass til eventuelle ladekabler under selve gulvet. Trist at Citroën ikke satte av plass til ekstra bagasjerom under panseret. Selvfølgelig kan blant annet lading og forvarming styres via en app som – tro det eller ei – var aktiv før de første bilene kom til Norge. VI SYNES På grunn av komfort og lite innvendig støy, er ë-C4 min favoritt blant de seks PSA-bilene på samme plattform. Citroën ë-C4 Shine Pris billigste | Kr. 277 000 | Pris testbil | Kr. 353 500 | Motortype | Elektrisk | Motor | 136 hk/260 Nm | Drivlinje | 1A, forhjulsdrift | 0-100 km/t | 9,7 sek | Toppfart | 150 km/t | CO2/NOx | 0 g/km | Strømforbruk | 14,3 kWt | Rekkevidde (WLTP) | 350 km | Lading DC/AC | 100/7,4 - 11 kW | Dimensjoner (L/B/H) | 435/183/152 cm | Akselavstand | 267 cm | Bilvekt | 1541 kg | Bakkeklaring | 15,6 cm | Tilhengervekt | 0 kg | Bagasjerom | 380 – 1250 liter | Garanti/km | 5 år/100 000 km | Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km | Miljøklasse | A | Euro NCAP | Ikke testet | OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase. Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|