Jaguars kampanjestunt
PRØVEKJØRT: Da salget av Jaguar I-Pace av ulike årsaker stupte, kom kampanjemodellen EV320 med 80 hk svakere motor og 110.000 kroner lavere pris. Det blir vanskelig å skru prisen opp igjen. Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021. Mot slutten av sommerferien i 2018 feide Jaguar I-Pace som en stormvind inn i det norske bilmarkedet, og det i et slikt tempo at briten etter bare noen måneder lå an til å bli en av de nye folkebilene for nordmenn som heller tanket strøm enn bensin – og hygget seg i kollektivfeltene der det var mulig. 2019 fulgte som et enda større eventyr for Jaguar. 3080 biler gjorde I-Pace til den ellevte mest valgte bilmodellen uansett drivlinje, og I-Pace endte som den sjuende mest kjøpte batteribilen, ifølge tall fra OFV. Så kom 2020, snart var det pandemi, Norge og Europa stengte ned, og da bilsalget begynte å ta seg svakt opp igjen utpå sommeren, hadde Jaguar I-Pace mistet farten og volumet var ned 78 prosent mens markedet bare var ned 21 prosent. KAMPANJEPRIS Jaguar svarte i august med å kampanjesenke motoreffekten fra 400 til 320 hk/348 Nm, (160 hk foran og 160 hk bak), og samtidig sette ned prisen med drøyt 100.000 kroner. Dette handlet ikke om utstyrsribbede biler, men mer om å signalisere at Jaguar fortsatt ønsket å stå på folks handleliste i Norge og at volum også er viktig i kampen om å hevde seg. LØFTET INTERESSEN Når dette skrives helt mot slutten av 2020 er det klart at EV320 ikke fortsetter, at det er tilbake til EV400 og at flere nye og attraktive elbiler som kommer til å forsyne seg grovt av elbilkaka er på vei til Norge. Noen av dem kommer garantert til å gjøre det vanskeligere å velge Jaguar når EV320 er borte. KNAPT FORSKJELL Jaguar I-Pace er lett å bli venn med. Til å være en bil med egenvekt på nær 2,2 tonn, innbyr den til ganske underholdende kjøring. 4X4 STANDARD Så går det selvfølgelig an å velge luftfjæring, ikke først og fremst for å øke bakkeklaringen til 23 cm når bilen løftes til maks høyde, men framfor alt for å gjøre hele kjøreturen mer komfortabel. Batteriet på 90 kWt er det samme som i storebror, og byr på inntil 470 km rekkevidde under gunstige forhold. I hvert fall bør 400 km være innen rekkevidde så lenge søylen på gradestokken holder seg inne på det varme feltet. 21,0 kWt I TESTFORBRUK Dette er mye bedre tall enn for de første utgavene jeg kjørte av EV400, så Jaguar har virkelig tatt programmeringsgrep for å utnytte batterienergien bedre. KJEKT EKSTRAROM Så var det den lille detaljen med Jaguar-navnet preget i de små reguleringshåndtakene for klimaanleggventilene på dashbordet. Fikst, det! Hva Jaguar finner på for å holde trykket på I-Pace oppe i år, blir spennende å se. Grunnpris særlig over 600.000 kroner tåler ikke bilen etter fjorårets kampanje. VI SYNES
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |