Lastwagen
PRØVEKJØRT: Trenger du elbil med ekstra mye plass, kommer du knapt utenom å vurdere Mercedes EQV. Men hvorfor bilen ikke kan trekke tilhenger, er en gåte. Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021. Noen har mer plasskrevende behov enn andre, enten det er å laste mange eller mye bagasje – etter begge deler. Skal bilen i tillegg helst kjøre utslippsfritt, blir det enda vanskeligere å finne gode løsninger som ivaretar både lastebehov og personbilkomfort. Men det er lys å se i det fjerne, og et av disse lysene heter Mercedes EQV 300, en diger bil som du faktisk må ha nytte av. Ellers er den med 5,14 meter som kort- og hele 5,37 meter i langversjonen altfor stor å håndtere på parkeringsplasser tilpasset bilstørrelser fra en fjern fortid. Og jeg vet om minst ett stort kjøpesenter-parkeringshus hvor takhøyden fort blir en utfordring. HOTELLBIL? Holder det med rundt 250 til 300 km rekkevidde (WLTP-oppgitt til 355 km), koster den elektriske herligheten drøyt 200.000 kroner mindre enn dieselvarianten med sammenliknbar motor. Og selv om 750.000 kroner fortsatt er en del penger innen bilen står parkert i oppkjørselen, så koster det 130.000 kroner mer å få med seg seks passasjerer i en Tesla Model X. Men først litt teknikk: EQV er naturligvis en V-klasse hvor Mercedes har nappet ut alt som spesifikt har med fossil teknologi å gjøre, blendet dieselpåfyllingshullet ved førerdøra, og puttet en 204 hk elmotor under panseret. Motoren trekker bare framhjulene. STRØMTØRST Samtidig var det heller ikke vanskelig i vanlig landeveisfart og litt høyere temperatur, å strekke rekkevidden til drøyt 300 km. (saken fortsetter) BUSINESSCLASS «Girhendlene» på rattet aktiviserer regenereringen med nær énpedals-funksjon på kraftigste nivå. Særlig i urban trafikk og på veldig svingete veier, er denne funksjonen kjekk å ha. Selvfølgelig pakkes også MBUX-infotainmentteknologien med 10,25 tommer stor dashbordskjerm og stemmestyring inn i EQV, men fordi basisbilen har noen år bak seg, ble ikke den elegante og slanke instrumentskjermen Mercedes nå bruker i flere av personbilene, med over. IKKE TILHENGER Begge sidedørene drives naturligvis elektrisk, og glasset i bakluka åpnes separat, slik som på noen få stasjonsvogner av tysk herkomst. Hvorfor en så kraftig bil ikke trekker tilhenger, forblir en gåte. Tesla Model X trekker eksempelvis 2250 kg, og selv om bagasjerommet på EQV laster det meste, vil nok de fleste foretrekke å henge båten etter bilen. Men det er dessverre bare å glemme. VI SYNES
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |