[]
[] [firmabil.no] []

Automatgir? Glem det!


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Hvem glemte å krysse av for automatgir? Så viser det seg at letthybride Ford Focus så langt bare eksisterer med manuelt gir.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021.

Focus er blant de morsomste å kjøre. Underholdningsverdien gjør at selv etter mange mil bak rattet i denne kompakte Forden, fristes det å legge til en omvei mot slutten av reisen.

Nå er den forhjulsdrevne tresylindrede 1,5-liter/150-hesters varianten mildhybridisert, som fortsatt betyr tre sylindre, men 1-liters motorvolum som får hjelp av 12 el-hester og samlet effekt på 155 hk. Alt dette lovet godt.

Jeg så derfor fram til en tur over fjellet, på de fleste typer føre landet byr på midt på vinteren. Altså alt fra saltede motorveier i øst via snøkaos, vogntog på tvers og endeløs venting over snaufjellet, til vår i luften vestpå – i en Focus stasjonsvogn i Active-innpakking og så ny at den knapt var rørt av norske menneskehender.

LEVERES IKKE
Men den har jo kløtsj og seks manuelle gir? Hadde jeg hentet feil bil, eller hadde noen oversett automatgir-rubrikken under bestillingen av mildhybriden som skal gjøre det lettere for Ford å krype ned mot de EU-bestemte 95 CO2-grammene per kilometer?

Nei, ingen hadde krysset av feil. Mildhybride Focus eksisterer foreløpig ikke med automatgir. Så enkelt, og likevel så ugreit, fordi Norge er blitt som USA, det er automatgir som i hovedsak gjelder.

Bare 2,7 prosent av de nye personbilene i fjor ble levert med manuell girboks, viser tall fra OFV. Så langt i år har andelen krøpet ytterligere ned, til 1,3 prosent.

Så viser en nærmere analyse av tallene at Ford Focus var den fjerde mest valgte bilmodellen i Norge med manuelt gir i fjor og året før, der igjen manuellgirvinner foran Suzuki Swift.

Hvordan henger det sammen at Ford som merke var det suverent mest valgte med manuelt gir i 2019, og bare slått av Suzuki og Mazda i fjor?

AVGIFTSFORKLART
Forklaringen er å finne å den CO2-vektede engangsavgiften. Mange produsenter stiller med automatgir-/dobbeltkløtsjkasser som senker forbruket sammenliknet med om man girer selv. Der er ikke Ford ennå med Focus.

Eksempelvis oppgis WLTP-forbruket i Fords mildhybride Focus til 0,53 liter/mil, mens forgjengeren med åttetrinns automatgir drakk 0,59 liter/mil, dog målt etter den gamle og ganske snille NEDC-normen. Varianten uten hybridteknologi, men med 30 hk mindre effekt og automatgir, forbruker 0,63 liter/mil – eller nær 20 prosent mer drivstoff.

Denne betydelige differansen slår ut i form av betydelig høyere CO2-avgift og er medvirkende årsak til prisforskjellen på 20.000 kroner. Så er naturligvis spørsmålet om 20.000 kroner mer og 30 færre hestekrefter er nok til å velge bort automatgirkassen? Noen vil mene det, jeg mener det ikke.

HVA MED DIESEL?
Dessuten går det an å velge Focus med 120 hk dieselmotor i kombinasjon med automatgir. Prisen blir ganske nær det samme som 125 hk bensinmotor. Slik annenhåndsmarkedet ser ut i dag, vil kombinasjonen av dieselmotor og automatgir være det opplagt mest lønnsomme alternativet den dagen bilen byttes inn.

Ikke minst takket være de 12 ekstra elektriske hestekreftene som sømløst griper inn, opptrer den lille Ford-motoren så fleksibelt at det nærmest føles som å kjøre automatgir. I sjette trinn tar den seg greit opp fra 50 km/t, og selv om maksimalt dreiemoment først slår inn rundt 1900 o/min, protesterer ikke sylindrene før turtallet faller under 1000 o/min.

Etter noen mil sluttet jeg å tenke på at bilen faktisk var manuelt giret. Den rullet jo nærmest av seg selv.

FAVORITT
Jeg har siden lanseringen av Focus tilbake til 1998 aldri lagt skjul på at den er blant mine kompakt-favoritter. Og igjen fordi den er så leken og skarpstyrt.

Men at Ford nå i fjerde generasjon ikke kommer seg inn i et mer digitalt førermiljø à la Volkswagen, for ikke å snakke om Tesla og Mercedes, overrasker. Så er det lov å håpe at de klassiske klokkene og den lille skjermen på instrumentbordet snart erstattes med noe som likner instrumenteringen og infotainmentteknologien i Mustang Mach E.

Likevel: for de mange som ikke nødvendigvis må løse de trafikale gjøremålene via et nettbrett, byr Focus på klassisk instrumentering og førerstøtteteknologi linket opp til de kravene som stilles i 2021, slik som eksempelvis filskiftvarsling og gjenkjenning og bremsing for harde og myke trafikanter.

LITT RØFFERE
Active betyr på Ford-språket er litt røffere utseende, litt mer crossover om du vil, som inkluderer svarte hjulbuebeskyttere og 30 millimeter bedre bakkeklaring. Koblet opp mot kjøreprogrammet «Ulendt terreng» skal dette hjelpe på framkommeligheten, men 16,3 cm markhøyde gjør uansett ikke Focus til noen offroader.

De fire andre kjøreprogrammene Normal, Sport, Eco og Glatt påvirker forsåvidt bilens karakter, men det mest sportslige ved Focus er likevel snerret de tre sylindrene gir fra seg i et forsøk på å være sintere enn de faktisk er i en verden hvor typiske familiebiler måles etter forbruk og i liten grad ytelser. Sammenliknet med de fleste ladehybrider og elbiler forblir Focus letthybrid en sinke ut av krysset og den er både tyngre og langsommere enn nevnte 1,5-liter var for to år siden.

Focus Active kommer langt fra ribbet til verden, men adaptiv cruisekontroll koster ekstra i teknologipakke med trafikkskiltgjenkjenning. Tro det eller ei, men selv med manuelt gir fungerer radarcruisefunksjonen, og den kutter heller ikke ut om bilen gires opp eller ned så lenge bremsepedalen ikke aktiveres.

I SNØVÆR
Sensoren som regulerer avstanden til bilen foran trives derimot dårlig i snøvær, så regn ikke med å få særlig hjelp av radaren i ruskete vintervær.

Ryggekamera ligger i standardpakken, men plasseringen midt på bakluka og over skiltet skitner kameraet til i løpet av kort tid. Kanskje en idé for Ford å se hvordan VW for mange år siden løste akkurat dette problemet på Golf, ved å bygge det inn under den elektrisk vippbare logoen. Også Mercedes har en liknende skjult løsning på A-klasse.

Også blindsonevarsling koster dessverre ekstra på Focus Activ, men her inkluderer pakken smart, mekanisk dørkantbeskyttelse som alltid virker, uansett hvor raskt døren åpnes.

Jeg mener også at Ford burde inkludert varme i rattet og oppvarmet frontrute i grunnprisen. Nå koster dette «må ha»-utstyret 3700 kroner. Men husk at prisen for å kjøre med is på frontruten, koster mye mer om politiet kniper deg.

LED MATRIX
Stadig flere biler leveres med LED Matrix hovedlys. For 11.600 kroner inkluderes en variant av dette superlyset i Focus, og Fords variant fungerer langt bedre enn vanlig LED-lys, selv om jeg gjerne hadde sett at det lyste bedre opp langs høyre veikant ved møtende trafikk.

Til å være såkalt kompakt, er Focus stasjonsvogn en stor bil, der den strekker seg 4,67 centimeter fra støtfanger til støtfanger. Takk og pris for at den ikke føles stor ute i trafikken. 70 cm i lengde fra bakseterygg til forseterygg bak en 1,81 meter høy fører, er ganske normalt i stasjonsvogner i denne klassen. Det samme gjelder takhøyde på 94 cm og 575 liter bagasjerom, som øker til 1620 liter med den todelte seteryggen nedfelt. Active har en liten skiluke som standard, men kunne gjerne hatt tredelt seterygg for bedre bagasjeromsfleksibilitet.

VI SYNES
Mye plass og morsom å kjøre, men Ford må snarest få på plass automatgir.
 

Ford Focus Active mild hybrid stv
Motor: 998 ccm, R3, turbo bensin
Effekt/moment: 155 hk/190 Nm
Elmotor: 12 hk
Samlet effekt/moment 155 hk/190 Nm
Drivlinje: 6M, forhjulsdrift
0-100 km/t: 10,6 sek
Toppfart: 209 km/t
Forbruk WLTP/test: 0,53/0,55 l/mil
CO2/NOx:  120 g/km - 27,2 mg/km
Energiforbruk: 46 kWt/100 km
Mål LxBxH: 467/183/148 cm
Akselavstand: 270 cm
Bakkeklaring: 16,3 cm
Bagasjerom: 575 - 1620 liter
Egenvekt: 1313 kg
Tilhengervekt: 1000 kg
Pris fra: Kr. 370 000
Pris testbil: Kr. 426 300
Garanti:

5 år/100 000 km

Miljøklasse: E
Euro NCAP 5 stjerner (2019)

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: