Hongqi, diger 4x4-elbil og spekket med utstyr
Om du synes dagens elbiler er for små og for anonyme, så se nærmere på Hongqi E-HS9. Den er så diger det forventes at en kinesisk luksusbil skal være. Hyrer du inn Rolls-Royce-designeren for å tegne bilen din, så gjør du det sannsynligvis for at det som kommer ut av prosessen skal ha noen klare likhetstrekk med det britisk/tyske luksusmerket. Og det er akkurat hva Hongqi har fått til med E-HS9. Den er diger som en Rolls, og den høye og svært spesielle grillen med den røde midtstripa på panseret gir klare assosiasjoner til parader og representasjon hvor eieren sitter andre steder enn bak rattet. 2+2+2 Og det hele flyter så stille at en skulle tro hjulene ikke rullet på veien, men at luftfjæringen får det hele til å sveve over bakken. Budskapet mitt er kinesernes bevis på at hundre års bilbyggererfaring ikke nødvendigvis gir noen fordeler i møte med merkeflyktige kunder. Eldste Kina-merket Om du lurer på hva Hongqi betyr, så kan det best oversettes med «røde fane». Derfor den røde stripa i grillen og opp på panseret. Har nesten alt Fra førersetet reguleres alt som kan justeres elektrisk, og i stor grad via dør-til-dør-skjermer hvor innholdet på instrumentskjermen ikke kan ses av passasjeren. Bilen har alt som forventes av førerstøtteteknologi, den har varme i rattet og skinnseter i toppmodellen. Tredje seterad opereres elektrisk, og det eneste som står på tilvalgslisten er tilhengerfeste (trekker 1500 kg) og frunk. Tilvalg monteres i Norge. Kan ta ut 230 volt Det eneste jeg umiddelbart savnet var headupdisplay. Kun tre farger leveres: svart, grå og hvit. Med 551 hk og 670 Nm i moment tar dette av sted i Nio ES8-fart, og nettopp den litt kortere Nio er naturlig å sammenlikne med fordi begge henvender seg til samme målgruppe og har et ikke ulikt prisbilde. Skal gi unik kundeopplevelse Om dette er på nivå med stjerneflaggskipet EQS fra Mercedes? På innvendig komfort og materialopplevelse: ikke så langt unna. I forhold til chassisbygging og kjøreopplevelse har kineserne fortatt noe å lære. Likevel tror jeg det sistnevnte er av underordnet betydning for de drøyt ett tusen kundene Hongqi håper å nå i Norge neste år fordi det overskygges av pris (som starter på 620.000 kroner), plass og komfortutstyr.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |