Ferraris ikoniske lyn
Ferrari har mange ikoner i sin historie. Nå hylles de med Icona, en serie biler som sannsynligvis også ender opp som ikoner. Takket være Arne Fredly står den første av dem, Monza SP2, på Oslo Motor Show. Du møter den på BilAutofil/BilNorges stand. Smak på navnet Ferrari og se for deg 750 Monza, 860 Monza og 166 MM Barcetta, sistnevnte lansert så langt tilbake som i 1948 på Torino Motor Show. Til Ferrari klistres ikke bare racinghistorie og høye ytelser, men også prestisje og betydelig grad av uoppnåelighet. I hvert fall for enkelte av modellene som Monza SP2. Her holdt det ikke å legge på disken de rundt 16 millionene bilen kostet før tilvalg. Nei, kjøperen måtte allerede stå på Ferraris liste over de 500 beste kundene og huse flere av deres ulike modeller i garasjen, før Ferrari inviterte til kjøp av de – i dette tilfellet – 499 eksemplarene som er bygd av SP1 og SP2. Hele produksjonen var naturligvis solgt før bilen ble vist offentlig. Hoffleverandør av supersportsbiler Som tallet i SP-navnet indikerer handler det om antall sitteplasser, så bilen du møter på Lillestrøm siste helgen i oktober har plass til en passasjer bak det lange panseret som huser Ferraris 6,5-liters V12-motor, en motor som via rødmerking på 9000 o/min, 810 hk og sjutrinns dobbeltcluchkasse tar den som trykker pedalen langt nok inn til 200 km/t fra stillestående på 7,9 sekunder. Basert på 812 Superfast innfris alle forventninger som stilles til prestasjoner og SP2 legger i vei i over 300 km/t for den som virkelig har det travelt. Men det hele skjer – som i gamle dager – uten tak og vinduer. Luftbro erstatter frontruten – Det er en myte at alle Ferraris biler er røde. På Monza valgte jeg en racingfarge fra 1960-tallet, sier Arne Fredly, og matchet Grigio Ferro med en bred stripe Grigio Ingrid, sistnevnte farge tatt fram av Ferrari for å hedre den svenske skuespilleren Ingrid Bergman. Bergman fikk i 1954 en Ferrari 375 MM Berlinetta Speciale, med karosseri fra Pininfarina, og lakkert i nettopp den spesielle lyse gråtonen. Bilen var en gave fra hennes daværende ektemann, den italienske filmregissøren og manusforfatteren Roberto Rosselini.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |