[]
[] [firmabil.no] []

Det fossile livet


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Jubileumsutgaven er trolig den beste varianten Mazda har laget av CX-5.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 3-2021.

Når Mazda nå feirer 100 år som selskap (egentlig grunnlagt tidlig i 1920 som korkprodusent) med en jubileumsmodell av CX-5, er det ikke minst for å markere at den Hiroshima-baserte produsenten fortsatt tror på et liv for fossile biler.

Her kolliderer deres tankesett riktignok med EUs krav til CO2-utslipp, og i Norge med et engangsavgiftssystem som særlig rammer bensintørste SUV-er som CX-5.

BESTSELGER
Men la oss glemme akkurat det denne gang, og glede oss over at jubileumsmodellen er den flotteste og mest påkostede CX-5 til nå. CX-5 har for øvrig stått for halvparten av Mazdas salg her i landet siden modellen ble lansert i 2012, hvilket til nå betyr 20.830 biler hvorav 19.830 med firehjulsdrift

Det oser premium inni CX-5, detaljene er elegante og gjennomførte som på MX-30, og instrumenteringen er herlig konservativ samtidig som naviskjermens størrelse er økt fra 8 til 10,25 tommer. Samtidig har Mazda beholdt hjulet på midtkonsollen for å styre skjerminnholdet. Og de har beholdt den fysiske lydvolumbryteren til Bose-anlegget.

(saken fortsetter)

BARE FOSSIL
Det er ingen tvil om at Mazda synger på det siste verset for dagens CX-5. Men det å droppe den manuelle girkassen (som knapt noen kjøpte) og optimalisere motorprogrammet, holder liv i familie-SUV-en som er en av få SUV-er hvor det virkelig er godt å sitte i baksetet. I CX-5 har føttene god plass under setene foran, og det er null problemer med takhøyden.

Jubileumsutgaven leveres med headupdisplay (uten altfor mye informasjon), tolags glass i sidevinduene foran for å redusere utvendig støy og ikke minst adaptivt LED-fjernlys. Kampanjemodellen Ignite Edition er så langt rimeligste CX-5 med 4x4, og prises rett under 500.000 kroner.

Foreløpig leveres oppgraderte CX-5 kun med turbofrie 2,5-liters bensinmotorer på 165 og 194 hk. Dieselmotoren på 2,2 liter/184 hk kommer på plass i april. Siden nær to tredeler av alle norske CX-5 har dieselmotor under panseret, vil dieselutgaven være viktig.

VI SYNES
En flott bil som fortsatt bare leveres med bensin- og dieselmotorer.

Mazda CX 5 100th Anniversary AWD
Motor: 2488 ccm, R4, bensin
Effekt/moment: 194 hk/258 Nm
Drivlinje: 6A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 9,2 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk: 0,80 l/mil
CO2/NOx: 182 g/km - 11,5 mg/km
Energiforbruk: 68,57 kWt
Mål LxBxH: 455/184/168 cm
Akselavstand: 270 cm
Bakkeklaring: 19,2 cm
Bagasjerom: 503 - 1620 liter
Egenvekt: 1615 kg
Tilhengervekt: 2000 kg
Euro NCAP: 5 stjerner (2017)
Garanti: 5 år/100 000 km
Pris fra: Kr. 409 700
Pris testbil: Kr. 575 200
Miljøklasse: F

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: