[]
[] [firmabil.no] []

Hverdagshelten


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Skoda Octavia er sliteren som gjennom 25-års innsats har avansert til å bli mange familiers hverdagshelt. Nå melder fjerde generasjon seg til tjeneste, og selvfølgelig fortsatt også som stasjonsvogn med dieselmotor og firehjulsdrift.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 3-2021.

I takt med økt etterspørsel etter ladbare biler, kutter mange importører i det fossile modellprogrammet.

Så til dem som fortviler over færre valgmuligheter når stasjonsvogn med god plass, dieselmotor og firehjulsdrift står øverst på ønskelista: hos Skoda gjelder fortsatt Ole Brumm-prinsippet: ja, takk til både fossile og ladbare valgmuligheter når Octavia i 2021-programmet dresses om fra tredje til fjerde generasjon.

Ettersom Volkswagen nå dropper stasjonsvogn av Golf, trer Octavia fram som et stadig mer opplagt valg med massevis av krefter for dem som velger 200 dieselhester med 400 Nm i moment.

MANGE TILVALG
Om det krysses av i en del tilvalgsrubrikker og øynene lukkes for at prislappen passerte den halve millionen, hvorav staten forsyner seg med 120.000 kroner i engangsavgift, er det bare å dra ut sitteputa til passende lengde, la seteminnet huske favorittstillingen til skinnsetene og dernest trykke på massasjevalget, legge inn kjøreruta på naviskjermen, la fingeren gli langs føleren som styrer lydvolumet til valgt spilleliste, og la radar og sensorer passe på plassering i kjørefeltet, avstanden til forankjørende og gjeldende fartsgrenser.

Siden LED-lyset med matrix-funksjoner allerede står i aktiv posisjon, gjenstår bare å vippe den lille bryteren på midtkonsollen mot «drive» og legge i vei med en luksusfølelse Octavia aldri har bydd på før.

At bilen ikke har varmetråder i frontruta kompenseres av den fjernstyrte dieselvarmeren som sørger for deilig oppvarmet kupé før bilen startes, og kalde fingre tines raskt med rattvarmen hvis knapp på venstre rattside dessverre er irriterende lett å ufrivillig slå på.

SØSKEN
Skoda Octavia ble fornyet parallelt med VW Golf, og det meste under skallet er identisk. De visuelle endringene fra Octavia Mk 3 til Mk 4 er heller ikke betydelige, men noen oppstramminger gjør det mulig å se endringene samtidig som identiteten beholdes. Du skal aldri være i tvil om at bilen du har foran deg eller ser i speilet er en Skoda.

Mens jeg glir nedover Sørlandskysten, slår det meg at Octavia Skoda endelig har tatt hjul- og trafikkstøy på alvor ved å ta i bruk doble glass i sidevinduene. Den tilsynelatende billige plasten på forrige generasjons dashbord som var der for å skille Skoda fra VWs biler, er erstattet av et mykere og ganske elegant materiale og gir sammen med ekte metall i de blanke elementene i sidepanelene interiøret et realt løft.

(saken fortsetter)

LEKRE DETALJER
De to rullehjulene på rattet er etter kopi fra DS og ikke bare elegante, men også svært funksjonelle. Dessuten gjør det seg med rammeløst speil og USB-kontakter løftet opp til USB-C-nivå.

Selv om headupdisplayet på frontglasset ikke renner over av informasjon, er summen av endringer et så langt skritt framover i velvære inne i bilen at det for få år siden ville definert Octavia inn blant premiumbilene. Men mest definerer ny Octavia standarden som kan forventes av helt vanlige familiebiler i 2021.

Et par detaljer til: panseret holdes oppe av to kraftige sylindre, så du slipper å fikle med en slaskete stang og lete etter hvor den skal festes, og lokket over vindusspylerpåfyllingen fungerer som en trakt for å unngå mer søl enn nødvendig.

PARAPLYEN
Om noe vått plutselig skyller ned fra himmelen akkurat idet du skal ut av bilen, så vit at det har Skoda tenkt på det for mange år siden, ved å legge en paraply i hver av fordørene.

Og hva med is på frontruta og søppel i bilen? Jo, også det er tenkt på. Den grønne isskrapen er alltid der, på innsiden av tanklokket og søppel legges i søppelposen i en liten boks i høyre fordør.

Paraply kom egentlig med Superb i 2001. Jeg har en slik paraply fra denne lanseringen, men ikke visste jeg at det fulgte evighetsgaranti med Skodas paraplyer.

Litt for gimmiks skyld, lyser SKODA godt synlig på underlaget når fordørene åpnes.

KNAPT STØRRE
Fordi 90 prosent av det historiske Octavia-salget i Norge handler om stasjonsvogn, kuttet importøren kombivarianten for noen år siden. Den videreføres heller ikke i ny modell.

Skoda mener tydeligvis at Octavia er stor nok, så utvendig ble lengden kun påplusset to centimeter til 4,69 meter mellom støtfangernes ytterpunkt. Akselavstanden på 2,69 meter beholdes, hvilket betyr at Skoda neppe har møtt høylytte krav om å øke den innvendige plassen, som er tilstrekkelig uten å være overveldende i baksetet, slik som i storebror Superb.

640 liter bagasjeplass inkludert et betydelig rom under gulvet hvor Skoda fortsatt inkluderer reservehjul (!), gjør nyttbart volum noe mindre. Men selv om de fleste såkalte kompaktstasjonsvogner nå strekker seg over 4,60 meter, er Octavia fortsatt blant de aller største og rommeligste.

(saken fortsetter)

LAVERE FORBRUK
Endringene ligger med andre ord først og fremst i mer elektronikk, flere førerstøttesystemer og optimaliseringen av drivlinjene for å få ned forbruket.

Sånn sett er ikke 0,56 liter/mil og 148 gram CO2/km i utslipp imponerende, og ganske langt unna EUs flåtekrav på 95 gram/km, så jeg tenkte da jeg la ut på tur langs kysten til Stavanger at dette nok ville være innenfor rekkevidde. Med 0,48 l/mil på måleren, parkerte jeg derfor ganske fornøyd utpå kvelden. Returen over fjellet i vintervær antok jeg kom til å dra opp forbruket, men det endte akkurat på samme nivå, med et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 125 gram/km.

Skoda har med oppgraderingen ikke tatt Octavia helt inn i den skjermstyrte og knappefrie verden, men de mange knappene i nedkant av dashbordet er der først og fremst som kortkommandoer inn på den store infotainmentskjermen, og selv om mange av innstillingene også styres fra knappekombinasjoner på rattet, er ikke alt like enkelt tilgjengelig eller intuitivt.

SIER FRA
Når først kjøreruten er lagt inn, tar ikke bilen bare hensyn til fartsgrensene, men om den synes det går for raskt, bremser Skodaen automatisk ned etter først å ha varslet, og når den kjøres manuelt ber den deg ta foten fra gasspedalen når eksempelvis et kryss eller rundkjøring nærmer seg.

Bilen sier også fra at den kommer til å justere farten før trafikkskiltet står der, men den leser også «skilt» som ligger inne i navigasjonsprogrammet, men som ikke er der i virkeligheten.

Sistnevnte sliter mange biler med, og det er virkelig irriterende, og tidvis ganske farlig, med kraftig fartsreduksjon til eksempelvis 50 km/t i 110-sone på motorvei.

SLITEREN
Selv med 200 hk og sprint til 100 fra stillestående på 7,1 sekunder, er det ikke sportslighet jeg først og fremst tenker på etter timer bak rattet. Nei, Octavia er bruksbilen over de fleste fossile bruksbiler, sliteren som lett trekker to tonn etter tilhengerkroken, og som tar seg fram på de dårlig brøytede hytteveiene, men hvor det likevel er viktig å ha i mente at bakkeklaring på 14,1 cm ikke gjør arbeidshesten terrenggående.

Et hjertesukk til slutt: ryggekameraet skitnes altfor lett til. Her fungerer VWs skjulte løsning når kameraet ikke er i bruk langt bedre. Men det er kanskje også eneste punktet Golf er bedre på enn Octavia.

Skoda Octavia TDI 200 hk 4x4 Style
Motor: 1968 ccm, R4, turbo diesel
Effekt/moment: 200 hk, 400 Nm
Drivlinje: 7A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 7,1 sek
Toppfart: 236 km/t
Forbruk WLTP/test: 0,56/048 l/mil
CO2/NOx: 148 g/km - 28,3 mg/km
Energiforbruk: 56 kWt
Mål LxBxH: 469/183/147 cm
Akselavstand: 269 cm
Bakkeklaring: 14,2 cm
Bagasjerom: 640 - 1700 liter
Egenvekt: 1485 kg
Tilhengervekt: 2000 kg
Euro NCAP: 5 stjerner (2019)
Garanti: 5 år/100 000 km
Pris fra: Kr. 317.000
Pris testbil: Kr. 586.700
Miljøklasse: E

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: