[]
[] [firmabil.no] []

Toyotas tøffe utbanist


Øivind Skar



Aygo er Toyotaen som etter 16 år har vokst seg større og ikke minst mye tøffere. Inn i tredje generasjon byttes liten x ut med stor X, og plutselig hører Aygo hjemme blant de små crossoverbilene.

Ved å legge på lenden fra 3,47 til 3,70 meter, øke bredden hele 12 centimeter til 1,74 meter og strekke høyden til 1,53 meter, befinner plutselig Aygo (utledet av i-go) seg i grenselandet mellom den såkalte A- og B-klassen. Å legge på akselavstanden med 9,0 centimeter øker også plassen i baksetet betydelig. 60 liter større bagasjerom (269 til 1360 liter) skader heller ikke.

Veksten har sin naturlige forklaring, og det ligger naturligvis penger i bunnen når Aygo skal forklares og forsvares i et stadig mer urbant Europa.

Vi fikk en forsmak på denne bilen gjennom Aygi X Prologue som ble vist i mars.

Delte med Peugeot og Citroën
Liten bil betyr liten fortjeneste per bil. Selv om små biler koster omtrent like mye å utvikle og selge som større biler, er betalingsvilligheten mindre. Dette kompenseres med høyere volum og gjerne samarbeid på tvers av merker for å ha noen å dele kostnadene med.

Sånn startet småbilsamarbeidet mellom PSA og Toyota hvor bilen het C1 hos Citroën og 107 i første generasjon og 108 i andre generasjon hos Peugeot. Selv om bilene så ganske forskjellig ut, var de like under skallet og utviklet i Europa. Produksjonen av de tre tok Toyota seg av i Kolin i Tsjekkia.

Går videre alene
I tredje generasjon går Toyota videre alene og bygger bilen over deler av den tekniske lesten til storebror Yaris.

Ved å gi den lille tassen SUV-aner, spenstige fargevalg (fire grunnfarger å velge mellom), tøffe skjermbuer samt lesse på med hyllevareutstyr som premium lydanlegg, inntil 18 tommer store hjul, automatgir (CVT), adaptiv cruisekontroll og stort stoff-soltak i tilvalgspakken, er det lettere å nå fram til kunder som villig vekk betaler litt mer uten at det går på bekostning av bymessig framkommelighet og parkeringsegenskaper.

Én motor – kun bensin
Samtidig innser Toyota at det er minst én bilgenerasjon fram før små elbiler utkonkurrerer små fossilbiler sørover i Europa. Derfor beholder Toyota den tresylindrede én-literen på 72 hk som verken har fordyrende turbo eller hybridteknologi.

Aygo fortsetter altså som en tvers gjennom bensinbil som tar seg til 100 km/t på 15,6 sekunder med 5-trinns manuell girkasse og som holder grei motorveifart inntil 158 km/t.

Yaris-plattformen
Bruk av Yaris-plattformen og større krav til sikkerhet har økt vekten med 100 kg på enkleste variant og hele 150 kg på toppmodellen. Derfor synker ikke forbruket med mer enn 0,02 liter per mil, altså fra 0,49 til 0,47 liter per mil, hvilket betyr 107 gram CO2/km i utslipp.

Jeg pekte innledningsvis på Aygos viktige posisjon som småbil i Europa med årlige salgstall tett oppunder 100.000 de fleste av årene siden lanseringen i 2005.

I Norge derimot ser situasjonen langt vanskeligere ut. Der har markedet for de minste bilene skrumpet fra 3,5 prosent av det totale personbilvolumet til rett over 1,5 prosent i år. Men enda verre for Aygo: 94,4 prosent av de minste bilene leveres med elmotor så som Fiat 500, Skoda Citigo, Seat Mii og VW Up.

Aygo X lanseres tidlig i 2022. Pris i Norge er ikke klar ennå.

Toyota Aygo X  
Motor: 998 ccm, R3, bensin
Effekt/moment: 72 hk/93 Nm
Drivlinje: 5M/CVT, forhjulsdrift
0-100 km/t: 15,6 - 15,5 sek
Toppfart: 158 - 151 km/t
Forbruk: 0,47 - 0,49 l/mil
CO2: 107 - 110 g/km
Mål LxBxH: 370/174/153 cm
Akselavstand: 243 cm
Bagasjerom: 269 - 829 liter 
Egenvekt: 940 - 1015 kg
Tilhengervekt: 0 kg
Euro NCAP: Ikke testet
Garanti: 5 år/200 000 km
Pris fra: Ikke klar
Miljøklasse: D

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: