Toyotas tøffe utbanist
Aygo er Toyotaen som etter 16 år har vokst seg større og ikke minst mye tøffere. Inn i tredje generasjon byttes liten x ut med stor X, og plutselig hører Aygo hjemme blant de små crossoverbilene. Ved å legge på lenden fra 3,47 til 3,70 meter, øke bredden hele 12 centimeter til 1,74 meter og strekke høyden til 1,53 meter, befinner plutselig Aygo (utledet av i-go) seg i grenselandet mellom den såkalte A- og B-klassen. Å legge på akselavstanden med 9,0 centimeter øker også plassen i baksetet betydelig. 60 liter større bagasjerom (269 til 1360 liter) skader heller ikke. Veksten har sin naturlige forklaring, og det ligger naturligvis penger i bunnen når Aygo skal forklares og forsvares i et stadig mer urbant Europa. Vi fikk en forsmak på denne bilen gjennom Aygi X Prologue som ble vist i mars. Delte med Peugeot og Citroën Sånn startet småbilsamarbeidet mellom PSA og Toyota hvor bilen het C1 hos Citroën og 107 i første generasjon og 108 i andre generasjon hos Peugeot. Selv om bilene så ganske forskjellig ut, var de like under skallet og utviklet i Europa. Produksjonen av de tre tok Toyota seg av i Kolin i Tsjekkia. Går videre alene Ved å gi den lille tassen SUV-aner, spenstige fargevalg (fire grunnfarger å velge mellom), tøffe skjermbuer samt lesse på med hyllevareutstyr som premium lydanlegg, inntil 18 tommer store hjul, automatgir (CVT), adaptiv cruisekontroll og stort stoff-soltak i tilvalgspakken, er det lettere å nå fram til kunder som villig vekk betaler litt mer uten at det går på bekostning av bymessig framkommelighet og parkeringsegenskaper. Én motor – kun bensin Aygo fortsetter altså som en tvers gjennom bensinbil som tar seg til 100 km/t på 15,6 sekunder med 5-trinns manuell girkasse og som holder grei motorveifart inntil 158 km/t. Yaris-plattformen Jeg pekte innledningsvis på Aygos viktige posisjon som småbil i Europa med årlige salgstall tett oppunder 100.000 de fleste av årene siden lanseringen i 2005. I Norge derimot ser situasjonen langt vanskeligere ut. Der har markedet for de minste bilene skrumpet fra 3,5 prosent av det totale personbilvolumet til rett over 1,5 prosent i år. Men enda verre for Aygo: 94,4 prosent av de minste bilene leveres med elmotor så som Fiat 500, Skoda Citigo, Seat Mii og VW Up. Aygo X lanseres tidlig i 2022. Pris i Norge er ikke klar ennå.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |