Den italienske jobben
BILTEST: Fiat har gjort jobben og elektrifisert legenden 500, men det var Mini filmteamet valgte til de spektakulære kjørescenene nord i Italia i «The Italian Job» i 1969 og i oppfølgeren 34 år senere. Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021. Mange husker den ville biljakten i «The Italian Job» hvor skurkene stikker av med byttet i tre Minier. Men med politiet og mafiaen i hælene viste det seg at å gjennomføre kuppet bare var barnemat sammenliknet med å komme seg unna med det. Også i oppfølgeren i 2003 spilles det på Miniens egenskaper som kjøremaskin. Like vilt som i kjørescenene nord i Italia, går det ikke på noen måte for seg i Waldemar Thranes gate i Oslo en sur dag i februar. Riktignok er det noe italiensk over trafikkintensiteten i gata som fører ned til Alexander Kiellands plass, men vår hensikt med å stoppe utenfor pizzasjappa med lånt navn fra filmene, er ikke for annet enn å tilrane oss oppslagsbildet til denne duellen, hvor Fiats splitter nye og elektriske 500 hilser på Minis like elektriske Cooper S med en ekstra E hengt på navnet for å skille den fra sine fossile brødre. Hadde det ikke vært for at bokstavene på skiltene avslører elektrifiseringen, ville det knapt vært mulig på litt avstand å se at dette handler om statssubsidiert persontransport i urbanklassen. LANG HISTORIE For begge produsentene handler det om å møte kravene fra brukerne om å ferdes så miljøvennlig det lar seg gjøre og i motsatt ende av skalaen å tilfredsstille EUs klimakrav og forholde seg til EU-byråkrater som står klar med riset for å rappe til dem som ikke oppfyller det gjennomsnittlige flåtekravet på 95 gram CO2 per kjørte km. Mini var først ute med ladehybride utgaver av Mini Countryman i 2017 og gjorde denne varianten til mest valgte Mini allerede i 2018. Med 3-dørs elektrisk Mini med på laget fra i fjor stod de elektrifiserte variantene for 92,8 prosent av samlet Mini-salg i Norge i fjor. NY I ÅR Fiat 500 EV kom som sendt fra himmelen til en Fiat-organisasjon på sotteseng i Norge. Med mål om å selge oppunder 2000 biler i år, vil Fiat igjen bli et synlig merke på norske veier. Den høye bruktimporten fra USA av Mexico-bygde el-varianter (forrige generasjon med kort rekkevidde og uten hurtiglademulighet i et antall av 1586 biler fordelt på fire år) viser at Fiat 500 langt fra er død i folks bevissthet. (saken fortsetter) PÅKOSTEDE Samtidig er Mini og Fiat to ganske forskjellige biler. Også Fiat 500 er fast satt opp og tar seg fort ut av lyskryssene med sine 118 hk. Den bli likevel sinke ved siden av Mini, som med importert drivlinje og 184 hk fra BMW i3 er en GT verdig i akselerasjon. EGOBIL Styringen er også skarpere satt opp for å understreke sportsligheten, men til hverdagsbruk hadde mer komfort vært å foretrekke. Det gjelder også for Fiat 500, som også med fordel burde vært strukket mot mer komfort. FORSKJELLIGE Ja, hvem andre våger i 2021 å bygge biler med forkrommede vippebrytere i taket og en gul snartknapp langt nede mot gulvet? La gå at ikke alt er like praktisk tilrettelagt, men hurra for særpreget som fortsetter via gule speil på tofarget bil, helt ut i baklyktene hvor elementer fra Union Jack lyser mot bakenforkjørende. HEADUP Men hvorfor må det støye så mye i Minien? Fra bakhjulene. På dette punktet vinner Fiat, og min makker med erfaring fra 2020 Countryman rapporterer om mindre ulyd i den varianten. OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |