[]
[] [firmabil.no] []

Vanedannende


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: I Touareg har Volkswagen forsøkt å tone ned hvor flott bilen egentlig er, for ikke å skygge for Audi, Porsche og ikke minst for Bentley.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 5-2021.

Jeg har tidligere skrevet at det er lett å bli bortskjemt i ladbare Bentley Bentayga. Men det er det såvisst også i Touareg, og skimter du R-en på hekkluka eller i grillen, så vær forsiktig med å henge på. Nederlaget kan bli sviende. For dette er i virkeligheten en ulv godt pakket inn i anonym pels for å vise en eier som snobber ned uten å måtte ofre ytelser.

Dessuten er den jo billig. Med prislapp rett under 1,2 millioner, koster Touareg mindre enn halvparten av en Bentley Bentayga, og – unnskyld Bentley, plattformen og ytelsene er de samme. Den eneste forskjellen, for dem som henger seg opp i detaljer, er at VW sperrer toppfarten på 250 km/t. Det gjør ikke Bentley, uten at det påvirker toppfarten i særlig grad.

DEL AV FAMILIE
Touareg er altså nederst på rangstigen av de fem ladbare på samme plattform fra VW-konsernet med Audi Q7 60 TFSI e quattro, Q8 60 TFSI e quattro, Porsche Cayenne E-Hybrid og Bentley Bentayga hybrid på trinnene oppover i prisstigen. Plattformen er den samme med V6-motoren på tre liter og 340 hk (kommer fra Audi), alt koblet til en åttetrinns kasse, og som når elmotorene inkluderes fordeler samlet effekt på 462 hk (449 hk i Bentley) til alle hjulene via en åttetrinns kasse.

Med Touareg tenker jeg ikke umiddelbart på Volkswagen. Finish, materialvalg og annet som bidrar til trivsel inne i bilen, ligger nærmere Audi og minst et par stigtrinn over det VW-familien generelt byr på. Her er luftfjæring en del av pakken, åtte kjøreprogrammer inneholder alt fra økonomikjøring via offroad og snø til å hente fram de mest sportslige ytelsene.

SVÆRT PÅKOSTET
Et par skjermtrykk regulerer seteputenes lengde/bredde og sidevangenes bredde. Her er nok plass til å sitte godt i baksetet, bagasjerommet laster det meste når først den digre kofferten til ladeledningene settes igjen hjemme, og LED Matrix-lys gjør at en ser godt i mørket. Drivlinjen, VWs eneste V6 bensin for øvrig, parkerer det meste med VW-logo på.

Fordi den 9,2 tommer store naviskjermen nærmest er firkantet, blir bildeflaten ekstra stor, og skarpheten i kombinasjon med godt ryggekamera gjør det til en lek å lukeparkere 4,88 meter lang bil.

Det er greit at 462 hk tar den nær 2,4 tonn tunge bilen til 100 på 5,1 sekunder, men enda viktigere er 700 Nm i moment når båt og tilhenger bak nærmer seg 3,5 tonn i vekt. I Touareg vektlegges komfort mer enn sportsligheten Porsche med Cayenne har fått ut av samme grunnpakke. Det er i grunnen helt greit. Noen forskjeller skal det tross alt være.

(saken fortsetter)

47 KILOMETER
At en bil med 462 hk klarer seg med 0,28 liter bensin på mila, sier mer om WLTP-syklusen enn om det reelle forbruket. Men først noen ord om strømforbruket. 17,9 kWt brutto batteripakke skal gi 47 kilometer elektrisk rekkevidde. Rekkevidden er i seg selv ikke imponerende sammenliknet hva BMW og Mercedes henter ut av sine store og ladbare SUV-er, men likevel akseptabelt når jeg legger til at i test stoppet rekkeviddemåleren på 48 km.

Med tomt batteri var det fullt mulig å kjøre på rett under 0,9 liter/mil, men jeg registrerte at bilens langtidsforbruk over 5900 km lå på 1,14 liter/mil.

Så er jeg veldig i tvil om hvor motivert eiere av biler til godt over millionen er til å plugge den i strømnettet etter hver kjøretur så lenge de ikke må. Da må i så fall ladekontakten være svært lett tilgjengelig.

Touareg R fungerer jo akkurat like godt som hybrid om den ikke lades. Er det nødvendig med 462 hk? Slett ikke. Nedskalert til 381 hk, men fortsatt med drift på alle hjul, synker basisprisen med 140.000 kroner til 907.500 kroner.

Men ville jeg på dette nivået gått ned i pris og ytelse? Jeg er sannelig ikke sikker.

VI SYNES
Velvære er fellesnevneren for Touareg R e-Hybrid. Høy ytelse følger med som bonus.

Volkswagen Touareg R eHybrid
Motor: 2995 ccm, V6, twin turbo bensin
Effekt/moment: 340 hk/450 Nm
Elmotor 1: 136 hk/400 Nm
Samlet effekt: 462 hk/700 Nm
Drivlinje: 8A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 5,1 sek
Toppfart: 250 km/t
Batteri: 17,9 kWt
El-rekkevidde: 47 km
Forbruk: 0,28 l/mil
CO2/NOx:  63 g/km - 18,4 mg/km
Mål LxBxH: 488/198/172 cm
Akselavstand: 290 cm
Bakkeklaring: 22 cm, variabel med luftfjæring
Bagasjerom: 665 - 1675 liter
Egenvekt: 2390 kg
Tilhengervekt: 3500 kg
Euro NCAP: 5 stjerner (2018)
Garanti: 5 år/100.000 km
Batterigaranti:  8 år/160 000 km
Pris fra: Kr. 1 039 600
Pris testbil: Kr. 1 187 426
Miljøklasse: C

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: