[]
[] [firmabil.no] []

En av disse blir Årets Bil


Terje Ringen



Organisasjonen som deler ut prisen for Årets Bil i Europa, COTY, har nå presentert kandidatene som skal slåss om den gjeve tittelen.

For å bli akseptert som kandidat til Årets Bil er det en forutsetning at bilen er helt ny og at den er tilgjengelig for prøvekjøring av juryen inneværende år.

Såkalte facelifts eller varianter over kjente modeller blir ikke med i vurderingen.

Ifølge Teknikens Värld hadde Volvo håpet på å få vurdert C40 som en av årets nyheter, men den vil ikke juryen ha med siden de anser den som en karosserivariant av XC40 som vant prisen i 2018.

Samme skjebne lider to nye elbiler fra Mercedes, EQA og EQB, som av juryen anses å være varianter av GLA og GLB.

Chipsmangel fører også til at flere modeller ikke blir klare i tide og derfor overføres til neste års konkurranse. Dette gjelder blant annet Nissan Ariya, Nissan X-Trail, Kia Sportage, Citroën C5X og Opel Astra.

Naturlig nok er det flere elbiler på listen enn noen gang tidligere, og blant forhåndsfavorittene er blant andre Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. Ingen av disse merkene har vunnet tittelen tidligere.

I løpet av november skal juryen bestående 61 journalister fra hele Europa velge ut syv modeller som går videre til finalen. Normalt utropes vinneren på bilutstillingen i Genève i mars, men messen er avlyst.

(Klikk på aktive lenker for å lese våre omtaler av de aktuelle modellene)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: