Første glimt av ny Niro
Kia benytter Seoul Mobility Show til å gi publikum et første glimt av andre generasjon Niro. Foreløpig er det sparsomt med detaljer, men førsteinntrykket skremmer neppe mange selv om designen er dristigere enn på forgjengeren. Kia Niro kom på markedet i 2016, og den kompakte crossoveren ble fra første stund en populær modell i Norge. Allerede i introduksjonsåret ble det ifølge OFV registrert 501 nye Niro på norske skilter, noe som gjorde den til Kias tredje mest solgte modell etter Sportage og Soul. Og bedre skulle det bli. I startfasen ble Niro kun levert med hybridmotor (bensin og diesel ble ikke tatt til Norge), men da den året etter kom som ladbar hybrid, økte interessen betraktelig her på berget. Det ble registrert 1800 Niro i 2017 og 1451 i 2018. Sent 2018 kom de første utgavene av elbilen e-Niro på norske skilter. Interessen for denne gikk i taket, men importøren slet med lange ventelister og dårlig tilgang på biler slik at det kun ble registrert 34 e-Niro det året. Leveringssituasjonen var så uoversiktlig at Kia Norge en periode nektet å ta imot nye bestillinger fra kunder. I mellomtiden ble Kia-forhandlere på kontinentet påtvunget et antall elbiler de ikke ville ha, for at Kia skulle pynte på sine utslippstall i EU. Mange av disse «dagsregistrerte» bilene fant veien til norske bruktbilforhandlere som innkasserte grei fortjeneste på å forsyne utålmodige kunder som gjerne betalte noen titusen ekstra for å få bilen raskt levert. Først i 2020 fikk den norske importøren tak i det antall biler de ønsket seg, og e-Niro sammen med e-Soul utgjorde nesten 80 prosent av registreringstallene for Kia i Norge. Siden de første Niro kom til landet og frem til i dag er det ifølge OFV registrert 8500 nye Kia Niro (inkludert 4300 e-Niro) gjennom offisielle kanaler. I samme periode er det bruktimportert 1660 biler, hvorav e-Niro utgjør 1392 biler. (saken fortsetter) Når Kia nå klargjør en ny generasjon Niro får vi håpe produsenten har lært leksen og sørger for en tilstrekkelig og oversiktlig leveringssituasjon. Bilen får en dristigere design enn dagens Niro, og ifølge produsenten er den basert på konseptbilen HabaNiro som ble vist bil bilutstillingen i New York påsken 2019. Dersom den får tilsvarende mål som konseptet betyr det at den er litt kortere enn dagens Niro, men at den får akselavstanden strukket med nærmere 15 cm for å gi et mer rommelig interiør. Et element den drar med fra HabaNiro er den brede C-stolpen som er lakkert i kontrastfarge for å bli ekstra godt synlig. Den krever nok litt tilvenning. Kias Tiger-grill er på plass i kombinasjon med spesialutformede lykter. De boomerangformede baklyktene sitter høyt og strekker seg helt opp til taket. Foreløpig får vi ingen detaljer om drivlinjer, men vi får vite at den som dagens modell skal tilbys som hybrid, plug-in hybrid og ren elbil. Den ladbare modellen får en «Greenzone Drive Mode» som automatisk tvinger bilen til å kjøre utslippsfritt i gitte soner basert på såkalt «geofencing». Det være seg i boligområder, rundt skoler og sykehus, eller andre sårbare steder. Som en fremtidsrettet modell benytter nye Niro en rekke grønne materialer. Taket er for eksempel produsert av resirkulert tapet, setene er laget av Bio PU med Tencel fra eukalyptusblader, og BTX-fri, vannbasert lakk er brukt på innvendige dørpaneler. Dashbordet består av store skjermer og girvelgeren er plassert på midtkonsollen sammen med andre viktige betjeningsorganer. Produksjonen av nye Niro starter i 2022, og vi skal holde dere orientert etter hvert som mer konkret informasjon dukker opp. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |