En praktisk el-Mercedes
Mercedes-Benz EQB er den mer praktiske fetteren til EQA som nå er priset fra 477.000 kroner, 33.000 kroner opp i forhold til EQA. Bilen ankommer tidlig neste år.EQB er annerledes-Mercedesen basert på fossilbilen GLB, en sjuseters SUV som mest av alt minner om en flerbruksbil på grunn av all innvendig plass, men som med firehjulsdrift klatrer som en SUV. Disse to modellene kommer i først: - EQB 300 4Matic (228 hk): Fra 477.000 kroner.
- EQB 350 4Matic (292 hk): Fra 498.000 kroner.
Rimeligere varianter med kun drift på forhjulene ventes senere. Med EQA i bunnen Rent teknisk har EQB EQA i bunnen og er sånn sett ganske forskjellig fra EQC. Batterikapasiteten oppgis netto til 66,5 kWt, DC-ladefarten til 100 kW og rekkevidden til 419 km. Kun effektuttak skiller de to, så får det være opp til hver enkelt å vurdere om 64 hk og 130 Nm i dreiemoment ekstra er verd 21.000 kroner. Regn uansett med 50.000 til 60.000 kroner i tilvalg for å gjøre bilen enda hyggeligere i bruk. Tre seterekker I utgangspunktet leveres EQB som fem-seter, men erfaring fra fossilutgaven (GLB) viser at så godt som alle legger på 10.000 kroner for den tredje seterekken som knapt stjeler bagasjeplass og som samtidig gir mer bagasjeromsfleksibilitet ved at midtsetet kan flyttes fram med inntil 14 centimeter. Derfor har importøren valgt å droppe femseteren og kun ta EQB med sju sitteplasser til Norge. Husk bare at de to bakerste setene ikke egner seg for andre enn barn og som nødseter for voksne. Selv om EQB 350 tar deg til 100 km/t på 6,2 sekunder, som er like raskt som Golf GTI, var det ikke først og fremst det som måtte være av sportslige egenskaper i høybygget jeg hygget meg mest med på veiene rundt Stuttgart. Nei, det var gjøregleden som lå i å sitte godt, den gode oversikten, det lave støynivået selv på toppfartnivå på 160 km/t, og ikke minst informasjonsoversikten de to sammensatte skjermene gir. Pakken inneholder naturligvis stemmestyring. Kan bli Mercedes-bestselger Den rette karosseriformen med utvendig høyde på 1,70 meter gir god takhøyde i midtre seterad og mer enn nok beinplass til å ha det komfortabelt som passasjer. De batterielektriske modellene står nå for to tredeler av Mercedes-Benz-volumet i Norge. Med EQB på plass vil dette ventelig øke betydelig i 2022. Avhengig av leveringssituasjonen har EQB egenskaper som kan gjøre den til Mercedes-vinner i Norge neste år. Fakta Mercedes-Benz EQB | 300 4Matic | 350 4Matic | Pris fra | Kr. 477 000 | Kr. 498 000 | Effekt | 228 hk | 292 hk | Moment | 390 Nm | 520 Nm | Batteri | 66,5 kWt | 66,5 kWt | Lading DC/AC | 100/11 kW | 100/11 kW | Drivlinje | 1A, firehjulsdrift | 1A, firehjulsdrift | 0-100 km/t | 8,0 sek | 6,2 sek | Toppfart | 160 km/t | 160 km/t | CO2/NOx | 0 g/km | 0 g/km | Strømforbruk | 18,1 kWt | 18,1 kWT | Rekkevidde (WLTP) | 419 km | 419 km | Dimensjoner (L/B/H) | 468/183/170 cm | 468/183/170 cm | Akselavstand | 283 cm | 283 cm | Bilvekt | 2175 kg | 2175 kg | Bakkeklaring | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt | Tilhengervekt | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt | Bagasjerom foran | Ingen | Ingen | Bagasjerom bak | 465 - 1620 liter | 465 - 1620 liter | Garanti/km | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km | Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km | 8 år/160 000 km | Miljøklasse | A | A | Euro NCAP | 5 stjerner (2019)* | 5 stjerner (2019)* | Kilde: Produsent/OFV | | | Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|