[]
[] [firmabil.no] []

Sprek spanjol


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Trenger vi flere bilmerker i Norge? Svaret er ubetinget ja om de tilfører annerledeshet og kjøreglede slik Cupra Formentor gjør.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 5-2021.

På Cupra Formentor stikker hornene i pannen tydelig fram når 245 spanske hester byr opp til underholdning. Den forhjulsdrevne kompakt-SUV-ens dashbordskjerm plager deg heller ikke med kjøreglededrepende økoinnstillinger, i høyden en komfortinnstilling, men derimot to valg for sport før individuell oppsettprogrammering.

Med 204 hk som minste motorvalg inviterer Cupra deg til et nytt bilmerke på vei inn i Norge. At ytterst få har hørt om og knapt noen har sett avleggeren fra Seat, skyldes først og fremst at kun to biler i skrivende stund befinner seg på norske kjennemerker.

Cupra har heller ingen svulstige volumambisjoner med hybride Formentor, men bruker den som en oppvarmer til elektriske Born er på plass senere i år.

CUP RACING
Men først noen ord om Cupra, med røtter tilbake i Seat Sport fra 1985 og som ble til eget merke i 2018. Cupra utledes fra Cup Racing og er ment som Seats ytelsesbiler orientert mot dem som søker kjøreglede og bærer med seg et lite racinggen i høyrefoten. Alle modellene bygges over VW-konsernets lest, men du skal ikke ha kjørt mange meter med Cupra før forskjellene mellom Golf GTE og Formentor trer tydelig fram, selv om de to teknisk nærmest er identiske og har samme 245 hk bensin/elektriske kraftpakke under panseret.

Allerede ved første øyekast skiller Formentor seg ut i trafikklandskapet. Den karakteristiske grillen med det kopperfargede Cupra-emblemet som fortsetter inn i mattlakkerte flater og ender i tverrgående lys bak, sender tankene hen mot de utfordrende veiene vestover fra Ronda der lukten fra sherry- og brandyprodusenter opptrer som kulisse langs ruta på vei til nye eventyr på asfaltbanen i Jerez de la Frontera.

BLINDSONEVARSLING
Kopperfargen gjennomføres både på felgene (245/50 R19 i kombinasjon med 245 hk) og i elementer/sømmer inne i bilen og er, sammen med ambientebelysningen fra fordør til fordør tvers over dashbordet, med på å gi Cupra et litt nobelt preget.

Denne stripa inneholder også blindsonevarsling og skifter fra valgt farge til sterkt synlig gul/oransje når et kjøretøy nærmer seg.

Selv om mange av betjeningsfunksjonene, inkludert den 12 tommer store skjermen på dashbordet, kommer direkte fra VW/Seats rikholdige hyller, omgis de av materialer som peker mer mot Audi og premium enn volum fra Seat og VW. Sidestøtten og komforten i sportssetene understreker viljen til å strekke seg lenger.

Sånn sett kan Cupra raskt bli Seats bane i Norge.

LADBAR
Jeg nevnte innledningsvis Cupras mange halvsøsken gjennom fellesplattformen MQB. Med lengde på 4,45 meter har Formentor mer størrelses- og ytelsesmessig til felles med ladbar Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA og Volvo XC40 enn Golf GTE. Men til forskjell fra flere av de nevnte utfordrerne kan ikke Cupra leveres med drift på begge aksler.

(saken fortsetter)

Jeg har allerede vært innom de to motorvalgene; 204 hk og 245 hk, begge med basis i 1,4 liters bensinmotor med 150 hk ytelse. Resten av effekten hentes fra elmotoren, og det hele, uansett motorpakke, mates ned på veien via en sekstrinns DSG-kasse. 0-100 km/t går unna på sju blank med største og trolig mest aktuelle motor i Norge.

Med basispris på 399.000 kroner øker prisen med 30.000 kroner i spranget fra 204 til 245 hk. Avkrysset i alle tilvalgsrubrikkene nærmer prisen seg med heftigste motorpakke 500.000 kroner.

AVGIFTSFRI
Som ladehybrid slipper begge modellene helt unna engangsavgiften. Kun moms og vrakpant legges på prisen på grunn av det lave WLTP-forbruket oppgitt i vognkortet til 0,19 liter/mil etter elektrisk rekkevidde oppgitt til 52 – 55 km, avhengig av utstyr.

Vær bare oppmerksom på at forbruk på dette nivået forutsetter ganske hyppig bruk av stikkontakten hvor bilen tar til seg strøm med inntil 3,6 kW. Det betyr tre og en halv ladetime for å etterlade det 12,8 kWt store batteriet.

I hybridmodus, altså med ladetomt batteri, målte jeg forbruket til 0,63 liter/mil.

NETTKJØP
Cupra selges i utgangspunktet ikke over disk, men via netthandel med utlevering hjemme hos kjøperen. Cupra Garage i Harbitzallén på Skøyen i Oslo er så langt eneste showrommet i Norge.

– Vi skal utfordre de konvensjonelle måtene å kjøpe, eie og bruke bil på, sa Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra i importselskapet Harald A. Møller, til BilNorge tidligere i år.

Neste Cupra til Norge blir helelektriske Born bygd på MEB-plattformen.

VI SYNES
Temperamentsfull lade-SUV med særpreget formgivning og detaljer som skiller den fra konkurrentene.

Cupra Formentor e-Hybrid VZ
Motor: 1395 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment: 150 hk/250 Nm
Elmotor: 109 hk/330 Nm
Samlet effekt: 245 hk/400 Nm
Drivlinje: 6A, forhjulsdrift
0-100 km/t: 7,0 sek
Toppfart: 210 km/t
Batteri: 12,8 kWt
Ladefart AC 3,6 kW
El-rekkevidde (WLTP): 52-55 km
Forbruk (WLTP): 0,19 l/mil
Test tomt batteri: 0,63 l/mil
CO2/NOx:  43 g/km - 11,9 mg/km
Mål LxBxH: 445/184/151 cm
Akselavstand: 268 cm
Bakkeklaring: 15,8 cm
Bagasjerom: 345 - 1415 liter
Egenvekt: 1629 kg
Tilhengervekt: 1700 kg
Euro NCAP 5 stjerner (2021)
Pris fra (204 hk): Kr. 399 000
Pris testbil: Kr. 498 550
Garanti: 5 år/100 000 km
Miljøklasse: B

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: