Audis neste bestselger?
PRØVEKJØRT: Kompakte Q4 e-tron har alt i seg til å bli Audis neste bestselger. Men billig er den ikke etter noen kjekke tilvalg. Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 6/7-2021. Etter knallsuksess med store e-tron i fjor, ja, bilen som med noen tilvalg raskt nærmer seg millionen i pris endte som landets mest kjøpte, er lillebror Q4 e-tron nå på plass. På litt avstand ser de to til forveksling like ut, selv om lillebror med støtfanger til støtfanger-lengde på 4,58 meter, faktisk er drøyt 30 cm kortere. Men teknikken skiller de to, for i Q4 gjelder konserntankegangen tvers gjennom. I likhet med VW ID.3/ID.4, Skoda Enyaq og Cupra Born bygges Q4 på MEB-lesten, hvilket i basis betyr bakhjulsdrevet bil med 170 hk, som i rimeligste variant koster fra 389.100 kroner, drøyt 50.000 kroner mer enn VW ID.4 med samme motor. FIREHJULSDRIFT Hva er så hensikten med å legge flere titusen ekstra i en Audi framfor å velge ID.4, når teknikken er den samme og VW leverer like mye innvendig plass, like god rekkevidde, samme ladefart og laster litt mer bagasje? Stikkordet er velvære inne i bilen. DET LILLE EKSTRA En liten og fiks detalj: ryggekameraet bak holdes rent av en liten spylerdyse. Jeg har sittet i bedre konsertsaler enn Q4, og det overraskende høye hjulstøynivået demper gleden som ligger i å drømme seg bort i favorittlydsporene fra det oppgraderte Sonos-lydanlegget. (saken fortsetter) BERØRINGSFLATER I likhet med ID.3/ID.4 mangler også Q4 lydvolumknapp, men løsningen de sammen har valgt er snedig nok: begge har erstattet den fysiske knappen med en berøringsflate. Fingeren skyves bortover på VW og rundt på Audi. Ellers er dette biler etter Tesla-mal: bare å sette seg inn i, bevege girvelgeren og legge i vei. I baksetet med flatt gulv og høy sitteposisjon har selv lange bein god plass, akkurat som i ID.4 og Enyaq. Bagasjerommet med gulv i to trinn er stort, med 520 liter kapasitet, men ikke av de største med tanke på nær 4,6 meter billengde. Under bagasjeromsgulvet er det helt bakerst plass til ladekablene. Men hvorfor ikke ladekabeloppbevaring under panseret? Flere av konkurrentene har det. 1200 KG 299 hk gir ikke nødvendigvis 2,1 tonn bilvekt sportsbilegenskaper, men Q4 oppleves langt nettere å kjøre enn storebror. Samspillet mellom bakhjulene og forhjulenes inngripen gir bedre balanse enn i ID.4, og gjør Q4 til en like morsom bil å kjøre som den noe mindre VW ID.3. Rekkevidde og ladefart kommer man foreløpig ikke unna når temaet handler om elbiler. Batteriet på 77 kWt netto holder i praksis til drøyt 400 km sommerkjøring med vårt gjennomsnittlige testforbruk på 18,8 kWt/100 km. Mangel på rekkevidde var aldri noe tema under testen. LADER RASKT PS: Audi lanserer i disse dager Q4 i 45-variant, som betyr pris fra 451.400 kroner, men bare litt mindre effekt (265 hk) og fortsatt firehjulsdrift. VI SYNES
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |