Stor bil – store ambisjoner
PRØVEKJØRT: BYD går elektrisk inn i Europa, og starter for sikkerhets skyld i Norge. SUV-en Tang er like stor som ambisjonene, hvilket betyr å bli godt synlig på norske veier i løpet av høsten. Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021. Kineserne påstår at de bygger drømmebilen din. Høsten vil vise om det stemmer. Og hvor kommer drømmene fra? BYD, som startet bilproduksjon så sent som i 2003, er ganske enkelt forkortelse for Build Your Dreams. Vi er i Ekebergåsen i Oslo, og plassen foran den kjente restauranten er stappfull med biler. Alle helt like, kun fargen skiller dem. For endelig skal BYD lansere sin første personbil Europa, og siden den er elektrisk falt valget på Norge. – Dette er begynnelsen på noe stort. Hvis vi ikke klarer å selge de 1500 bilene vi får innen årets utgang, så kan vi bare slutte og melde overgang til NAV, kommer det kontant fra Dunvold. AMBISJONER Så hvordan skal et for de fleste ukjent merke nå fram til kunder som etter hvert begynner å få ganske mange elbilmodeller å velge blant? Vel, Polestar og MG kom fra intet og ble i løpet av ett år blant de store billeverandørene i Norge. Og mange nordmenn har for lengst stiftet bekjentskap med BYD uten at de sannsynligvis er klar over det. Bare å se ut av vinduet. Hvis bussen som passerer utenfor er elektrisk, så står ganske sikkert navnet BYD i fronten på den. FØRSTEINNTRYKKET * 4,87 meter lang sjuseter (saken fortsetter) HELE PAKKEN Dashbordskjermen på 12,8 tommer gir et skarpt og godt bilde, ikke minst til ryggekameraet og de fire kameraene som i fugleperspektiv plasserer bilen i trafikkbildet. Skjermen gir assosiasjoner til Tesla Model 3, men med et lett trykk på en rattknapp dreies skjermen 90 grader og blir i høydeformat som i Tesla S og X. Selvfølgelig ganske unyttig, men det er ofte akkurat slike små og uvesentlige detaljer som blir en snakkis. Materialvalg og opplevelse inne i bilen grenser mot premium. Om det var noe jeg savnet? Headup display. EGENPRODUSERT Bruttokapasitet på 86,4 kWt holder til rundt 400 kilometer WLTP-kjøring og en del mer om bilen kjøres i bytrafikk. Ladefart på 7 kW hjemme holder for de aller fleste, men 110 kW DC hurtiglading er i underkant av hva som forventes av en stor el-SUV i 2021. Den burde vært på 150 kW eller mer for eksempelvis å kunne måle seg med Tesla. For bilens viktigste utfordrer kan bli Tesla Model Y, som lanseres i det dette bladet dumper ned i din postkasse. VI SYNES
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |