Neste generasjon E-Klasse på tur
SPIONBILDER: Den kommer ikke på markedet før om et par år, men her er de første bildene av neste generasjon E-Klasse. Dagens E-Klasse ble lansert i 2017 og fikk en midtlivs-oppgradering så sent som i år. Men hos Mercedes er livssyklusen bare 6-7 år, så en ny modell avdukes trolig sent 2023 som 2024-modell. Siden bilen på bildene allerede er kvitt den tunge kamuflasjen som gjerne brukes i den tidlige testfasen, avslører bildene at neste generasjon E-Klasse får en mer dynamisk utforming enn dagens modell med en takbue som skråner mer i bakkant. Mer lik S-Klasse enn ny C-Klasse. En årsak kan være at designerne ha fått lov å gå i mer sportslig retning siden det ryktes at både CLS og firedørsutgaven av Mercedes-AMG GT skal fases ut når dagens generasjon forsvinner. Mercedes har allerede et førtitalls modeller på markedet, og med alle nye elbiler som er på vei trengs det en opprydding i modeller med beskjedent salgspotensial. Plattformen er en oppgradert utgave av MRA-plattformen for bakhjulsdrevne biler som debuterte med nye S-Klasse og også benyttes for nye C-Klasse. Den nye plattformen er lettere enn sin forgjenger grunnet mer bruk av aluminium. Selv om Mercedes har en egen plattform for nye elbiler, først benyttet av EQS, vil elektrifisering også være et tema i nye E-Klasse som trolig får milde og ladbare hybridløsninger for både diesel og bensin. Selv AMG-versjonene blir elektrifisert, og toppmodellen får trolig tilsvarende drivlinje som den nye GT 63S E-Performance der en V8 kombinert med elmotor gir en samlet effekt på inntil 844 hk og maks dreiemoment på 1200 Nm. (saken fortsetter) Mercedes har allerede avslørt av en elektrisk E-Klasse, EQE, er på vei og har lovet en hel-elektrisk lineup i 2030, så trolig er modellen på bildene den siste E-Klassen med fossile drivlinjer. Bilen vil som dagens modell komme som både sedan og stasjonsvogn, samt i All Terrain-utførelse, men E-Klasse med to dører, coupé og cabriolet, blir trolig historie. I stedet forbereder Mercedes en helt ny CLE-Klasse som erstatning for todørsutavene av C- og E-Klasse. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |