Stor og nå ladbar
PRØVEKJØRT: Hvorfor betale 810.000 kroner for Kia Sorento med 204 dieselhester, når 265 ladbare bensinhester koster 150.000 kroner mindre? Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021. I fjor høst var det klart for ny Kia Sorento, mer påkostet og enda bedre utstyrt enn noen andre Kia som har satt sine hjul på norsk asfalt. Men drøyt 800.000 kroner for en folke-SUV gjorde ikke bilen særlig folkelig. Da smaker det bedre med 660.000 kroner for topputgaven av en 4,81 meter lang, firehjulsdrevet SUV som produsenten oppgir at skal klare 57 kilometer på strømmen fra det 14 kWt store batteriet før bensinmotoren kobler inn. Og enda bedre: selv om forholdene var ganske gunstige med 17 varmegrader i luften, varte og rakk strømmen i test helt til triptelleren logget inn på 72 km og bilen gikk over i hybridmodus. Det betyr at mange av de daglige reisene med Sorento PHEV skjer elektrisk, om ladeledningen kobles til hver kveld. AVGIFTSGUNSTIG Hovedeksportmarkedet for Kias store SUV-ene er uten tvil USA. Hele Sorento bærer preg av det uten at det gjør bilen noe mindre attraktiv. Her er massevis av plass til alle bortsett fra de to i tredje seterekke, men i de fleste SUV-er er dette nødseter som uansett er kjekke å ha, eksempelvis når poden skal på fotballkamp og ikke alle som skal kjøre møter opp. DIGERT LASTEROM 1,6-liters bensinturbo i en nær to tonn tung bil høres puslete ut, men elmotoren hjelper både med bunndrag og løfter momentet til 350 Nm. Bygd som kontinentalkrysser egner Sorento seg til de lange reisene, den er komfortabel, har kjøling i setene som er deilig på varme dager, og en standardutstyrsliste som er altfor lang til å få plass på disse tilmålte linjene. (saken fortsetter) BLINDSONEKAMERA Skulle du bli litt uoppmerksom, griper filassistenten inn før det ender galt. Så en liten, men slett ikke uvesentlig detalj som Hyundai-konsernet også har overført til Kia: kameraene som viser bilde av alt som er i blindsonen på instrumentskjermen. Når man blinker til venstre, vises bilde i venstre instrument og i høyre instrument når det blinkes til høyre. Veldig bra! Sorento diesel kunne fjernstartes og kjøres inn/ut av en trang parkeringsplass eller garasje via et panel på nøkkelen og uten at man behøvde å sitte i bilen. Det lar seg ikke gjøre med hybriden. Kia Sorento er tvillingbror til Hyundai Santa Fe. Kia har lavest inngangspris, mens toppmodellene prises omtrent på krona likt. Kia er en av få som fortsatt garanterer bilene sine i sju år. VI SYNES
OBS!
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |