Originalen
PRØVEKJØRT: Som en av de raskeste fossile til under 500.000 kroner, appellerer Golf GTI til dem som har dårlig tid. Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021. Står Golf GTI øverst på drømmelisten, så holder det å forsvare valget med at livet er for kort til å kjøre kjedelige biler. Med 6,2 sekunder på stoppeklokka er GTI blant de raske med klassisk 245 hk turbo bensinmotor til 100 km/t. Og når du kjører hjem i den nyervervede, har den fortsatt ikke passert halv million kroners-merket om du holder deg til standardoppsettet og ikke gikk bananas på tilvalglisten. TO I EN-BILEN Chassiset til Golf 8 GTI er naturligvis tunet for å utfordre to-literen i naboens BMWs 128ti (265 hk), men det skjer først etter å ha vekket villdyret med sportsknappen. Når alle hestene river i forhjulene og inviterer til omveier, handler det om å si ja i visshet om at drivstoff- og dekkostnader måles i lengden på smilet ved reisens ende. DISKRET PAKKET Felgene er heller ikke ekstreme, snare litt puslete med 17-tommere som standard. Tøffere da å oppgradere for 18.900 kroner til 19-tommerne fra den noe kjappere Golf R. De kler enhver GTI. Jeg stusser over at adaptivt understell (10.500 kroner) ikke inkluderes i den norske basispakken. For det MÅ man jo ha på en bil som både skal brukes til hverdag og til fest. Det samme gjelder for så vidt ryggekamera, svarte speil og 450 watts Harman Kardon-anlegg. At prisen med dette på plass bikker den halve millionen jeg snakket om litt tidligere, spiller neppe noen rolle for de 50 nye som årlig synes det er kjekt å se GTI-merket når de åpner garasjeporten. SIVILISERT Sånn sett har Golf GTI like mange hverdagskvaliteter som en hvilket som helst annen Golf, men det gir bare litt mer godfølelse å sette seg inn i en GTI. Golf GTI har aldri vært spesielt jålete innvendig. VW holder tradisjon tro på rutet setemønster i grått med diskret røde innslag og GTI-røde sømmer, GTI-emblem og et par røde felt på rattet samt pedaler og fothviler i blankt stål. Det brede innslaget av rødt øverst på seteryggene kler bilen, og takk og pris for muligheten til å justere festepunktet i B-stolpen for bilbeltet. GTI-setene er strålende å sitte i, ikke er de for faste og sidestøtten god, men minus for at setene ikke kan høydejusteres i forkant. I FAMILIEN Jeg liker utformingen av det digitale miljøet i Golf, men fortsatt har VW en god vei å gå for å gjøre teknologien like brukervennlig og innholdstilgjengelig som i eksempelvis Tesla Model 3. Jeg innser at Golf GTI nok i hovedsak appellerer til nostalgikerne blant oss. Godt at noen bilprodusenter fortsatt strekker seg for å tilfredsstille slike behov. VI SYNES
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |