Ole Brumm-bilene
BILTEST: Ja, takk til begge fordeler, er svaret på spørsmålet om hvorfor velge ladehybrid: utslippsfrie og lang rekkevidde, bare ikke samtidig. Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 6/7-2021. Nye og interessante modeller i kombinasjon med store avgiftsinsentiver, dårlig utbygd ladenettverk og frykt for å bli stående strømløs på landeveien, har sendt salget av ladehybrider til himmels. I årets fem første måneder var volumet opp 80,3 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Antallet modeller å velge blant, økte i samme periode fra 49 til 80. To av disse er Citroën C5 Aircross og MG EHS. Dette er SUV-er som produseres både med fossile og elektriske drivlinjer. MG valgte kun å ta ladehybriden til landet, mens 94 prosent av C5 Aircross-volumet handler om ladehybriden. 400.000 KRONER Så hva er duellantenes sterke og svake sider? La det med en gang være sagt at begge er ganske praktiske og store nok for å dekke behovene til en liten familie eller voksne par. Bilene dekker det daglige rekkeviddebehovet til de fleste og begge trekker ganske tung tilhenger (1300 kg for C5 og 1500 kg for EHS). Her er det bare å sette seg inn, trykke på startknappen og legge i vei. LADES HJEMME MG EHS opererer akkurat motsatt. Den starter i hybrid modus og forblir der, med mindre EV-knappen trykkes inn idet kjøringen starter. I MG må man altså velge å kjøre elektrisk, i de aller fleste andre ladehybrider må el-modus velges bort. For å nyte godt av maksimalt vektfradrag, kreves 50 km elektrisk rekkevidde. Det klarer C5 og EHS med liten margin på papiret og med større margin i praksis, om man i det minste kjører forholdsvis normalt. LANGT PÅ STRØM Så vil mange spørre om det egentlig er noen vits i å lade, og om bilene ikke fungerer like godt uten å koble de til strømnettet? Og naturligvis gjør de det, men da skal du samtidig få betale ved bensinpumpa. For selv om en testkjøring ikke alltid speiler gjennomsnittlig bilbruk, fikk testteamet hakeslipp ved opptanking etter en lang dag på varierte veier og ladetomme batterier allerede fra start. SKYHØYT FORBRUK Så hva er da den økonomiske gevinsten ved å velge ladehybiden framfor eksempelvis dieselutgaven av C5 Aircross, med oppgitt dieselforbruk på 0,55 liter/mil? Den umiddelbare gevinsten er 35.000 kroner, og man kan fylle ganske mye drivstoff før denne gevinsten er spart inn. OBS!
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |