Mye juks med EU-kontroller
Statens vegvesen har de siste månedene avdekket mange fiktive og uriktige EU-kontroller. Resultatet kan være livsfarlige biler på veien. – Høsten 2021 avdekket vi over 80 fiktive kontroller i Innlandet og vi avslutter nå en større sak i Telemark der over 100 kontroller viser seg å være fiktive, sier Einar Eskilt i Statens vegvesen (bildet). Han er bekymret for at det er betydelige mørketall. – EU-kontrollen er et viktig bidrag til å avdekke trafikkfarlige biler. Verksteder som utfører EU-kontroll har et stort ansvar i å luke ut disse bilene. Statens vegvesen ser svært alvorlig på at enkelte virksomheter og kontrollører jukser med EU-kontrollene, sier Eskilt. Kundens ansvar – Det bør blinke i alle varsellamper hvis man betaler EU-kontrollen direkte til kontrolløren og ikke til verkstedet. Vi har grunn til å tro at kundene i mange tilfeller også er delaktige i jukset, ved at de har en bil de vet ikke kommer gjennom kontrollen uten dyre reparasjoner, sier Eskilt. Typiske feil som avdekkes er feil med bremser, dekk og felg, farlig rust i bilens bærende konstruksjon eller skader som påvirker sikten. – Det er dessverre mange biler på veien som aldri burde vært der i den tilstanden de er i, sier Eskilt. Grove brudd politianmeldes – Vi har tilsyn med at bransjen følger de lover og forskrifter som gjelder for EU-kontroll. Der vi avdekker uregelmessigheter eller brudd, kan vi inndra godkjenningen for en kortere eller lengre periode. I særlig grove tilfeller blir det meldt til politiet, sier Eskilt. Noen få ødelegger EU-kontrollen gir et øyeblikksbilde av bilens tilstand. På EU-kontrollen er det en detaljert sjekkliste kontrollørene skal følge, og målet er å verifisere bilens identitet, avdekke trafikkfarlige feil og alvorlige høye utslipp eller lekkasjer. – EU-kontrollen er ikke en generell tilstandsrapport, og sier derfor ikke noe om bilens driftssikkerhet eller behov for reparasjoner i nær fremtid. Derfor er det alltid lurt å sjekke bilens tilstand ved hjelp av fagkyndige før et kjøp, sier Eskilt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |