[]
[] [firmabil.no] []

Ariya på norske veier


Øivind Skar
Tekst og foto



Ventetiden er snart over. I juni ankommer de første eksemplarene av Ariya, Nissans nye elektriske ansikt som på sikt tar over for Leaf.

Ariya er ikke bare flott å se på, men med opptil 500 km rekkevidde ligger alt til rette for at Nissans viktigste bil i Norge de nærmeste to årene kan bli en suksess.

Ikke det at Ariya er banebrytende slik Leaf, bilen den på sikt erstatter, var det for ti år siden, men pakket med elementer av nytenkning i kombinasjon med to batteristørrelser, fire motorvalg og tilgang på firehjulsdrift, gjør Ariya interessant.

Selv om Nissan med Ariya møter massiv konkurranse når bilen slippes med startpris noen få kroner under 400.000, og hvor antatt volumvariant koster 120.000 kroner mer, har importøren lagt mye av det som normalt er tilvalg hos konkurrentene inn i standardpakken på de mest aktuelle variantene.

Det gjelder ting som varme i ratt og frontrute, kjøling i forsetene, headupdisplay, adaptive LED-lys, PRO-pilot med navilink, elektrisk panoramasoltak, varmepumpe knyttet til klimaanlegget og 22 kWt ombord-lader for å ha nevnt litt fra utstyrspakken.

Dette er motor/batteri-alternativene:

  • 215 hk/300 Nm – 2 WD – 63 kWt – 360 km
  • 242 hk/300 Nm – 2 WD – 87 kWt – 500 km
  • 306 hk/600 Nm – 4 WD – 87 kWt – 460 km
  • 394 hk/600 Nm – 4 WD – 87 kWt – 400 km

Den mest kraftfulle utgaven med tilnavnet Performance (joda, her lyser det Tesla lang vei), tar bilen til 100 km/t på 5,1 sekunder med toppfart på 200 km/t.

Oppgitt batterikapasitet er nettoverdier, det vil si tilgjengelig strømmengde. Maksimal ladefart oppgis til 130 kW mens bilen sluker inntil 22 kW hjemme. Uthevet den antatt viktigste varianten.

Ladefart viktig
Behovet for høy ladefart tvang Nissan til å konvertere fra den japanske ladestandarden Chademo til europeiske CCS. Mer interessant enn selve toppunktet på ladekurven er løftet om at farten skal holdes høy gjennom det meste av ladetiden. Da bilen ble vist i Norge for ett år siden ble muligheten for å lade inntil 300 kilometer rekkevidde på en halv time antydet.

Ariya bygges på CMF-EV-plattformen for mellomstore elbiler i et felles Renault-Nissan-Mitsubishi utviklingsprosjekt. Med lengde på 4,60 meter og 2,78 meter akselavstand hører bilen hjemme sammen med de største i C-klassen, mens den nærmer seg D-klassebilene i innvendig plass.

Renault Mégane e-Tech er neste på samme lest.

(saken fortsetter)

Trekker tilhenger
Det betyr at Ariya primært trekker på forhjulene, men Nissan har ennå ikke oppgitt maksimal effektfordeling mellom for- og bakaksel på de firehjulsdrevne variantene. Som i de fleste andre elbiler gir batteriplasseringen i gulvet tilnærmet 50/50 vektfordeling.

Men viktigst er likevel at Ariya drar tilhenger (1500 kg med 4x4, 750 kg i kombinasjon med bare forhjulsdrift) og at den laster 75 kg på taket. Så får det heller være at bakseteryggen mangler skiluke.

Etter å ha ramset opp en bøtte med faktiske forhold gjenstår formidlingen av et ytterst kort førsteinntrykk i lav ettermiddagssol ut av Oslo og inn på noen småveier.

Ruller stille
Støy er nesten fraværende og bilens lengde i kombinasjon med det så godt som flate gulvet gir god plass. Crossoverkonseptet med 1,66 meter utvendig høyde gjør at man setter seg inn i og ikke ned i den. At komfort synes å være viktigere enn sportslige egenskaper har Ariya felles med mange av konkurrentene.

Bagasjerommet deles inn i to nivåer for å få flatt gulv maksimert til 468 liter i 2WD-utgaven som krymper til 415 liter i 4x4-varianten. Fordi teknikk knyttet til klimaanlegget ble flyttet fra kupeen og inn under panseret, ble det aldri plass til noe bagasjerom der.

(saken fortsetter)

Skjerm a la Mercedes
De to 12,2 tommer store og sammenbygde skjermene hinter til Mercedes, mens grafikken som kan flyttes mellom skjermene sender tankene til Honda-e. Informasjonen er lett tilgjengelig og menyene langt mer brukervennlige enn i Leaf.

Det digitale speilet (kan stilles om til vanlig funksjon) får informasjonen fra et kamera på innsiden av bakruten slik at det er lett å se trafikk som ligger tett på bak. Løsningen begynner å bli ganske vanlig i Japan og leveres eksempelvis til Toyotaene Prius og Rav4 i Norge.

Hinter til premium
Nissan valgte også å lytte til kundenes ønske om å beholde hjulet som styrer volumet fra Bose-anlegget. Klimaanleggets funksjoner lyser opp i en stripe av «trepanel», lekkert er det. For Nissan har forstått – takk og pris – at blanke, svarte flater med «plastikkpianolakk» hører fortiden til.

Elegant er også den «svevende» midtkonsollen som lar seg styre elektrisk fram- og bakover.

Nissan beskriver de gjennomlyste flatene inne i bilen og mønsteret i grillen som tidløs japansk futurisme.

Dropper én-pedals funksjon
Selv om undertegnede er en svoren tilhenger av én-pedals funksjonen fra blant annet Nissan Leaf, det vil si at bilen stopper helt ved å løfte benet fra gasspedalen, er det tydeligvis såpass delte meninger om denne funksjonen at Nissan dropper den i Ariya. Her bremses bilen bare ned til rullefart og stoppes helt med bremsepedalen..

Hvem er så viktigste konkurrenter: Tja, først og fremst Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, MG Marvel R, VW ID.4, Tesla Model 3, Skoda Enyaq, Polestar 2 og Toyotas kommende bZ4X, men også Mercedes EQA og Audi Q4 e-tron for dem hvis merkevaren ikke avgjør valget.

Og Leaf fortsetter, men Nissan sier intet om hvor lenge. Nissans B-SUV antydes lansert i 2024.

Nissan Ariya e-4orce Evolve
Pris billigste* Kr. 409 650
Pris antatt voummodell* Kr. 529 650
Motortype Elektrisk
Ytelse 306 hk/600 Nm
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
Batteri netto 87 kWt
Lading DC/AC 130/22 kW
0-100 km/t 5,7 sek
Toppfart 200 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Energiforbruk 100 km Ikke oppgitt
Rekkevidde (WLTP) 460 km
Dimensjoner (L/B/H) 460/185/166 cm
Akselavstand 278 cm
Bilvekt Ikke oppgitt
Bakkeklaring Ikke oppgitt
Taklast 75 kg
Tilhengervekt 1 500 kg
Bagasjerom foran 0 liter
Bagasjerom bak 415 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
  *Inkludert frakt/levering Oslo  

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: