Mer premium og ladbar Mazda
Med CX-60 lanserer Mazda sin første ladbare hybrid. Samtidig tar de grep for å tilfredsstille de mest kresne bilkundene. Norge kommer fremst i køen. Mazda presenterer CX-60 PHEV som sitt nye flaggskip – en SUV i klassen over dagens CX-5 med kraftig drivlinje, elegant design og påkostet interiør. Bilen er nyeste tolkning av Kodo Design som har vært retningsgivende for selskapet de siste årene. Bak rattet får man informasjon fra to høyoppløselige skjermer på 12,3 tommer – et konfigurerbart instrumentpanel og en høyt montert infotainment-skjerm, i tillegg til et stort head-up display. Operativsystemet Mazda Connect gir trådløs tilgang til Apple CarPlay og Android Auto og systemet åpner for fjernstyring av en rekke funksjoner, som klimaanlegg og dørlåser, avlesing av bilstatus og ruteplanlegger. Gjenkjenner sjåfører Systemet husker mer enn 200 innstillinger, inkludert setejustering, head-up display, samt lyd- og klimaanlegg. Systemet inkluderer også en funksjon som finner ideell sittestilling basert på førerens siktlinje og høyde. (saken fortsetter) Første av flere Totalt leverer systemet en effekt på 327 hk (241 kW) og maks dreiemoment på 500 Nm, hvilket gjør CX-60 til Mazdas kraftigste personbil noensinne. Null til hundre går unna på 5,8 sekunder og bilen har en topphastighet på 200 km/t. CX-60 kan trekke tilhenger på hele 2500 kg. Mazda CX-60 PHEV leveres med i-Activ AWD permanent firehjulsdriftsystem som standard. Elmotoren er montert mellom bensinmotor og girkasse hvilket betyr at alle fire hjul kan driftes av elmotor, bensinmotor eller en kombinasjon avhengig av valgt kjøreprogram. (saken fortsetter) Fem kjøreprogram Basert på WLTP-syklusen oppgir Mazda elektrisk rekkevidde til 63 km, snittforbruket er 0,15 liter på mila og CO2-utslipp 33g/km (venter endelig typegodkjenning). Mazda har ambisjoner om å levere klasseledende sikkerhet i CX-60 og sikter mot 5 stjerner i Euro NCAP. Bilen leveres derfor med et omfattende utvalg i-Activsense sikkerhetssystemer, som autobrems med fotgjenger- og syklistgjenkjenning, adaptiv cruise-kontroll, adaptive LED front- og fjernlys og køassistent. Blant nyhetene i sikkerhetstilbudet er neste generasjons 360° parkeringskamera med «see-through»-funksjon og blindsoneovervåking med utstigningsvarsel. (saken fortsetter) Modellprogram Exclusive-Line er ifølge importøren en godt utstyrt basismodellen med seter i svart tekstil. Homura er det sportslige alternativet med en rekke eksteriørdetaljer i svart og interiør med svarte skinnseter. Takumi er toppmodellen med utstrakt bruk av kromdetaljer og med off-white skinn og lønnetre i interiøret. Mazda CX-60 lanseres i første omgang kun som ladbar hybrid i hele Europa. Senere vil den komme med ytterligere to nyutviklede motoralternativer: 3.3l rekkesekser diesel og 3.0l rekkesekser bensin, begge i kombinasjon med 48V mild-hybrid. Norge prioriteres – Med CX-60 har vi fått det vi ønsket oss fra vår første ladbare hybrid. En linjelekker familie-SUV med stort bagasjerom, høy hengervekt, god elektrisk rekkevidde og et eksklusivt interiør. Når vi i tillegg kan tilby denne modellen til meget konkurransedyktige priser er det naturlig å ha ambisjoner om et relativt høyt salgsvolum i Norge, sier Karianne Westby, adm. direktør i Mazda Motor Norge. Prisene starter på kr 569.900 (inkl. levering Oslo) og det er åpnet for bestillinger.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |