[]
[] [firmabil.no] []

Rap og moteklær


Jon Winding-Sørensen



Du tilhører kanskje ikke dem som er veldig opptatt av om den store diamanten Rihanna flashet for noen dager siden er en presang fra barnefaren og at det betyr at hun er forlovet? Da er du kanskje ikke så opptatt av a$ap rockys forhold til Mercedes heller?

La oss ta starten først. 

Jeg er litt fascinert når artister, først og fremst rappere og hip hop folk, kommer ut blant vanlige folk og skal selge oss varer.

Noen av produktene er underlige, noen speiler artisten selv i den grad at du snur før du har åpnet døra, og noen flørter med umulig luksus og umulig livsstil i enda større grad enn de gjør det med tekstene sine.

Men noen klarer faktisk å lage seg et navn over tid i den parallelle karrieren de har valgt.

En av dem er Tyler the Creator som har kjørt en kleslinje, Golf Wang, helt siden 2011. Da var han 20 år gammel og forholdsvis uberømt – han må jo hatt en annen drivkraft enn bare musikk.

Golf Wang har holdt et jevnt trykk hele veien, ganske konsekvent stil og en tilsynelatende sympatisk holdning på alt fra produksjon til hvordan butikkene skal se ut.

I vinter lanserte han en ny linje Golf le Fleur – pasteller og unisex og skikkelig i tiden. Du kan oppleve han på Roskilde i sommer, og i Stockholm en ukes tid tidligere – men jeg tror ikke han bringer med seg slike produkter som merch til konsertene.

Så var det Rihanna da.

Ubestridelig gravid og forholdsvis velkjent at a$ap rocky er faren. (Ingen ville ane hvem du mente hvis du sa Rakim Athelaston Mayers. Rocky er jo derimot ganske naturlig siden han er medlem av hip hop kollektivet a$ap).

Rihanna ble fotografert mens hun kjøpte babyklær hos Kitson – den selvsagte LA-butikken. Hun hadde på seg en vintage monster truck T-skjorte med beskjed om at Sex is safer than smoking og en Gucci Balenciaga veske men ville ikke svare på om hun og rapperen var forlovet.

Nå nærmer vi oss.

For to år siden oppdaget jeg mannen i bilsammenheng da han ga Gorden Wagener et slags gatesmart-alibi ved å sette seg i samme sofa under South by Southwest i Austin, Texas, og ha en slags samtale.

Se video fra seansen her

Selvfølgelig kom sjefs-über-designeren for Mercedes Benz med sine vanlige banaliteter som «mine personlige visjoner for de neste ti årene er at jeg skal gjøre Mercedes til den høyest elskede luksus merkevaren», eller «selvfølgelig må vi ha samtaler om hvordan luksus vil endre karakter og hvordan kultur-innslag, som hip-hop og unger i gata, vil innvirke på smak og luksus».

Rapperen hadde åpenbart et samarbeid med Mercedes eller Wagener da også – uten at jeg hadde oppdaget det.

Men nå har jeg oppdaget et nytt samarbeid, som kanskje ikke Mercedes-Benz er veldig klar over. For går jeg inn på Mercedes sine pressesider og søker på a$ap Rocky dukker det opp en rekke saker, men bare fra 2017 og 2019. 

Men går du derimot til AWGE, et branding-selskap startet av rocky, vil du se en flunkende ny, men veldig 1990-inspirert, kolleksjon der Mercedes-Benz referanser finnes over alt.

Faktisk såpass dominerende og såpass retro i uttrykket er at jeg ikke er helt overbevist om at det er slik Gorden Wagener ser merkevaren sin for tiden.

På den annen side – siden rocky har fått låne den nydelige 1996 konseptbilen, F200, som Mercedes viste i Paris det året til fotografering, kan vi kanskje regne dette som en offisiell kolleksjon allikevel?

Og hvis du lurte på hva AWGE betyr så er oppskriften denne: «Regler: #1. Avslør aldri hva AWGE betyr. #2. Hvis du er i tvil, så bruk alltid #1».

(a$ap rocky opptrer veldig mye i Europa i juni og juli. Kanskje finner du Mercedes-merchen hans på konsertene.)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: