BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger. X7 er BMWs største og mest eksklusive SUV. Siden lanseringen i 2019 er det solgt rundt 150.000 eksemplarer på verdensbasis, hvorav 133 ifølge OFV har funnet veien til Norge. Bilen produseres på BMWs anlegg i Spartanburg i USA, og det er også USA som er det største markedet for denne modellen, etterfulgt av Kina og Korea. Omtrent samtidig med lanseringen av den helt nye generasjonen 7-serie – den skal vises like etter påske sammen med i7 – oppdateres nå også X7. Ny front Sett bakfra preges nye BMW X7 av den nye lyktedesignen med tredimensjonal skulptur og en horisontal kromlist som binder baklyktene sammen. De som ønsker et mest mulig ekstremt uttrykk, kan bestille nykommeren med 23-tommers felger. Dette er ifølge BMW første gang de tilbyr en slik dimensjon rett fra fabrikken. Foretrekker man et sportsligere utrykk, velger man M Sport eksteriørdesign med skarpere linjer enn tidligere. (saken fortsetter) Mer standardutstyr Om ønskelig leveres to spesielt komfortable individuelle seter som ekstrautstyr. I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen. Elektrisk justering og oppvarming er også standard for alle seteradene. Bagasjerommet har en kapasitet på 326 liter med alle syv setene i bruk, og økes til 722 liter når tredje seterad legges ned. Felles også andre seterad ned, blir volumet hele 2120 liter. En nyhet i interiøret er BMW Curved Display. X7 får den samme buede infotainment-skjermen som man blant annet kjenner fra BMW iX. Det betyr også en helt ny generasjon operativsystem og nye digitale tjenester. Mye å velge i Infotainment-systemet har ti høyttalere som standard, men kan mot pristillegg oppgraderes med Harmon Kardon-anlegg med 16 høyttalere – eller et Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 høyttalere og en effekt på 1500 watt i 3D. (saken fortsetter) Oppgradert chassis og nye motorer Luftfjæringen kan kompletteres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen. Motorutvalget toppes av en ny 4,4-liters V8 i BMW X7 M60i xDrive. Det viktigste fellestrekket til de tre motorene er integreringen av en ny generasjon 48V mildhybridteknologi. Den kraftige startgeneratoren sitter integrert i girkassen og bidrar med en ekstra ytelse på 9 kW/12 hk og ytterligere dreiemoment. Kreftene finner vei til underlaget gjennom en 8-trinns Steptronic girkasse og xDrive intelligent firehjulsdrift. De tre motorene er alle typegodkjente etter EURO 6d og har følgende spesifiksjoner:
*+ 20 Nm ekstra ved boost fra 48 V mildhydbridsystemet Priser og lansering Prisene er som følger:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |