Volvo C40/XC40 vinner i april foran Skoda Enyaq
April ble Volvos måned med modell- og merkeseier. En blanding av transportkonkurs, leveringsproblemer, krig, påske og pandemi sendte antallet bilregistreringene ned med 26,1 prosent til 9.725 nye personbiler. Volvo er både vinner og taper i år. Vinner ved å bli mest valgte merke i april og mest registrerte modell med C40/XC40. Skoda Enyaq og VW ID.4/GTX fulgte på plassene bak. Samtidig har Volvo halvert det akkumulerte volumet sammenliknet med første tertial i fjor mens bilmarkedet bare er tilbake med 15 prosent målt mot samme periode i fjor. 42.068 nye biler rullet ut på det norske veinettet i årets fire første måneder. – Det står mange biler i bilhavnene som ikke ble kjørt ut til kundene i april på grunn av transportselskapskonkurs, sier en av årets vinnere i antall registreringer. Dette kommer naturligvis på toppen av alle andre trøblete faktorer som har rammet og fortsatt rammer bilindustrien, og i siste omgang titusenvis av kunder som venter på ny personbil i år. Selv om Tesla bare leverte ut 83 biler i april og var på nivå med Maxus, Nio og Lexus, holder Tesla fortsatt førsteplassen både for merke og modell. Etter en formidabel registreringsinnsats i mars befinner Tesla Model Y seg fortsatt 1221 biler foran VW ID.4/GTX og er sånn sett årets store vinner så langt sammen med Hyundai og Porsche. De tre har bortimot doblet volumet mens Toyota og Peugeot mer enn har halvert utleveringsvolmet. For Peugeot blir 2022 uansett et venteår i påvente av den bebudere elbilflommen. For Toyota derimot starter rushet mot slutten av sommeren, så Toyota kommer trolig sterkt tilbake utpå høsten. Knapt noen hadde ventet at Hongqi, den kinesiske Rolls-Royce-klonen, fra intet skulle posisjonere seg blant de 20 mest valgte modellene og utlevere flere biler enn Opel. Dette er nybilsalget april: Elbiler: 74,1 % Hybrider: 7,3 % Elbilandelen er noe tilbake i april, til 74 prosent av samlet volum av nye personbiler, men så langt i år har fire av fem nybilkunder valgt elektrisk. Taperne er først og fremst de ladbare hybridene som er ned fra 27,0 til 7,6 prosent og dieselbilene hvor kun tre av ett hundre velger bil med dieselmotor. – Elektrisk SUV, og helst med firehjulstrekk er en biltype som opplagt treffer manges ønsker, behov og lommebok, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |