[]
[] [firmabil.no] []

Bentley Bentayga hybrid


Øivind Skar
Tekst og foto



PRØVEKJØRT: Bentley Bentayga hybrid er ikke bare bilen for de store anledninger, størrelsen tilsier at den bør kontraheres framfor å kjøpes.

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021 

Jeg kommer fra et fylke med lange skipsfartstradisjoner. Der kontraherte man alt som var stort og dyrt. Så i miljøer hvor det står stemplet tradisjon og langsiktighet på innsiden av jakkeforet, passer Bentley inn. Selv om den er en SUV og kan lades.

Med lengde på 5,14 meter og bredde på 2,00 meter skal du heller ikke være avhengig av et trangt fellesgarasjeanlegg for å huse Bentley Bentayga hybrid. Men det plager sjelden eierne av slike biler. I deres garasjer åpnes bildørene ubesværet på begge sider og bakluka kolliderer ikke med garasjeporten når den åpnes.

Og skulle byturer kreve trang parkering, har eierne naturligvis en mindre og mer hendig bil til det, eksempelvis en annen brite så som Range Rover Sport. Den trekker også hestetilhengeren, for i motsetning til V8-utgaven, aksepterer ikke Bentley tilhengerfeste på hybridvarianten av Bentayga.

I VENTEMODUS
At det så langt i år bare er registrert tre nye Bentayga mot 11 på samme tid i fjor henger naturligvis sammen oppgraderingen av bilen. For hvem vil vel kjøre rundt med et gammelt utseende, enn så flott det er, når nyheter er på gang.

Les vår prøvekjøring fra 2020

Nyheter som startet med V8-varianten i fjor høst, og som nå også har nådd modellen med ladeledninger som legger beslag på deler av bagasjerommet fordi batteriet på 17,3 kWt fyller alle hulrom under bagasjeromsgulvet.

Batteriet gjør det også umulig med en trede seterad, men akkurat det betyr trolig null og ingenting.

Siden Bentayga ikke hurtiglades, henger jo ladekabelen i garasjen. Så plassproblemer i det 480 liter store bagasjerommet som med seteryggene nede (splittet 40/20/40) øker til 1770 liter, hukes av i kategorien i-landsproblemer. Lengderegulering av baksetet skjer manuelt, men kan sikkert elektrifiseres som det meste inne i bilen.

(saken fortsetter)

OM Å TRIVES
I Bentley handler alt om å trives, om å føle seg vel i luksus som ikke virker påtrengende, men fornuftig og nødvendig. Den programmerbare luftfjæringen stiller seg automatisk Bentley-modus som betyr en passe miks av komfort og veistabilitet.

Stilt om til komfort nærmest svever bilen over fartshumpene slik jeg husker min Citroën CX gjorde allerede for 40 år siden.

Vippet over i sportsprogrammet imponerer den drøyt 2,6 tonn tunge bilen med spor av sportslige takter. Men der må jo Bentley være hvis historie ikke bare har tette bånd til bilsport, men hvor Aston Martin også puster i ryggen med DBX. Og Aston Martin kan flagge å være firmabilmerket til James Bond …

MER PÅ SKJERM
De største endringene har skjedd inne i bilen. Utvendig er forandringene i fronten ganske små, mens bilen ser flere år mer moderne ut bak. At bakluka åpnes med en liten fotbevegelse mellom de fire fete eksosrørene, skulle bare mangle.

Heldigvis har ikke Bentley i valget av et mer tidsriktig dashborddesign med store og tydelige elementer i karbonfiber og ekte skinn, ikke noe veganskinn her, nei, falt for fristelsen å legge alle funksjoner på skjerm.

Funksjonsknapper og brytere bygges i skikkelig metall som gir motstand når de brukes. Klimaanlegget stilles via to ratt med skjerm inni.

FIRE ORGELPIPER
Her er en solid girvelger som naturligvis i praksis ikke er annet enn en elektrisk bryter, men det ser mye flottere ut med en stor spak. Og det samme gjelder de to små hjulene på rattet, for ikke å snakke om de fire orgelpipene, ja de kalles det, som styrer luftstrømmen mot dem som sitter foran.

Så var det klokka fra samarbeidet mellom Bentley og Breitling med diamanter der den godt synlig over orgelpipene på dashbordet viser rett tid, om man først har krysset av for tillegget på 42.000 kroner.

(saken fortsetter)

MASSASJE
Et lite knappetrykk nede ved setefoten utløser pulserende bevegelser bak det tykke skinnet i stolene og løser opp dagens kontorstress etter at stolen først er stilt automatisk inn i favorittstillingen.

Selv beltefestet i B-stolpen reguleres elektrisk, så hvorfor hodestøttene må stilles inn manuelt er litt uforståelig. Selv på Mercedes C-klasse kan dette gjøres elektrisk.

Oppgraderinger koster. Da Bentley lanserte Bentayga hybrid i Norge for et par år siden, kostet den i grunnversjon 2,1 million, nå er prisen 2,5 millioner og drøyt 3,3 millioner med tilvalgene Bentley selv har gjort på denne engelskregistrerte demobilen.

GRØNNVASKE
Hybridkjøperen slipper unna med bare 212.000 kroner i engangsavgift mot 760.000 kroner for den langt mer bensin- og avgiftstørste broren med V8-motor. Differansen er statens bidrag til dem som i kjøpet grønnvasker Bentley-valget.

Christian Gottschalk, mannen som loser kundene inn i Bentleys verden i Brookland Motors luftige lokaler på Billingstadsletta, sier at Bentaygas hybrid-kunder i gjennomsnitt krysser av for en halv million i utstyr slik at sluttsummen ender rundt tre millioner.

Bentayga hybrid ruller så godt som lydløst i 40 WLTP-kilometer med fulladet batteri, én fattig kilometer mer i forhold til forgjengeren. Fordi trafikken gikk sakte da jeg overtok bilen, koblet bensinmotoren, en 3-liters V6 på 340 hk, først inn etter rundt 50 km.

22-tommere med lekre, svarte felger, gir normalt godt med hjulstøy, men et filtliknende stoff festet til innerskjermene, doble vindusglass og tykke gulvtepper demper lyden så godt det lar seg gjøre.

KONSERNTEKNOLOGI
V6, ja. Jeg vet jeg stresser Bentayga-eiere når jeg ripper opp i opprinnelsen på utviklingsavdelingen hos Volkswagen.

VW eier merket, så plattformen og drivlinjen inkludert konsern-V6-eren brukes også i ladbare VW Touareg, i ladbare Audier, og som plattform i Porsche Cayenne og Lamborghini Urus.

Når elektromotoren trår til økes effekten til 449 hk med 700 Nm i moment. Det holder for å ta Bentayga hybrid til 100 km/t på 5,5 sekunder.

(saken fortsetter)

ASKEBEGER
Siden bilen jeg kjørte hadde britiske skilt, ble den levert med tunge askebegre og sigarettenner både foran og bak (pakken koster 6500 kroner ekstra).

Jeg har alltid trodd at Bentley-eiere røker sigarer, så det overrasker at røkehjelpemidlene ikke er i et slikt format at de også håndterer en dobbel Corona eller en Robusto.

Testbilen bærer merket First Edition på C-stolpen. Tilvalgspakken til 370.000 kroner inneholder derfor det meste de fleste likevel vil ha, inkludert et lydanlegg fra Naim som fikk meg til å parkere bare for å lytte til en konsert fra BBC.

Nærmere konsertsalen kan jeg ikke huske å ha vært uten fysisk å møte opp, og da skal du samtidig vite hvor det er best å sitte i lokalet for å få den beste lytteropplevelsen.

Jeg lever fortsatt på hvordan Bentley formidlet musikken til meg!

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i 
vår nybildatabase

VI SYNES:

Konservativ oppgradering etterlater inntrykk av at Bentley tar grep, men i neste runde må el-rekkevidden opp.

Fakta Bentley Bentayga hybrid

Motor:

2995 ccm, V6, twin turbo bensin

Effekt/moment:

340 hk/450 Nm

Elmotor  effekt/moment:

128 hk/350 Nm

Samlet effekt:

449 hk/700 Nm

Drivlinje:

A8, firehjulsdrift

0-100 km/t:

5,5 sek

Toppfart:

254 km/t

Batteri:

17,3 kWh

El-rekkevidde WLTP:

40 km

Forbruk:

0,35 l/mil

CO2:

79 g/km

Mål LxBxH:

514/200/173 cm

Akselavstand:

300 cm

Bakkeklaring:

Luftfjæring, variabel

Bagasjerom:

480 - 1770 liter

Egenvekt:

2626 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Pris fra:

2,5 mill

Pris testbil:

3,3 mill

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: