[]
[] [firmabil.no] []

Tesla Model Y Long Range


Øivind Skar
Tekst og foto



PRØVEKJØRT: Etter år med venting har Tesla i et forrykende tempo lansert Model Y som kanskje er den beste elektriske SUV-en akkurat nå, og helt klart Teslas mest interessante sett med norske øyne. Pris fra 534.900 kroner

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021

Fra nærmest stillestående i en rundkjøring flytter jeg to tonn bilvekt via påkjøringsrampen og ut på en motorveistrekning i et tempo som får raske biler a la Golf GTI til å parkere i sidespeilet. Etter fem sekunder når jeg 100, og dette i en hverdagselbil beregnet på folk flest.

Motorytelser snakker ikke Tesla om, der er det kun akselerasjon og rekkevidde som gjelder. Men OFV oppgir effekten til 258 hk på bakhjulene og 204 på forhjulene, med samlet ytelse på 462 hk/527 Nm i moment.

Bilens vognkort er enda rausere, 299 hk bak og 215 hk foran, altså 514 hk. Skyvet er uansett så formidabelt at du dyttes bakover i setet med en slik kraft at selv en 700 kg lettere Porsche Boxster knapt holder følge.

HØYT TEMPO
Tesla har det med nærmest å ta pusten fra konkurrentene når de lanserer noe nytt. Fra intet fikk 967 Model Y-kunder bilen levert i siste hele august-uke, og fortsetter den California-baserte elbilprodusenten i samme tempo kan Tesla med modellene 3 og Y ende opp med første og andreplass på registreringsstatistikken innen året er omme.

Så vidt jeg vet har det aldri skjedd noen gang før i Norge.

I tillegg til motorkraften og firehjulsdriften byr Model Y på god innvendig plass, spesielt i baksetet, stort bagasjerom bak en stor bakluke, mulighet for sju sitteplasser og høyere tilhengervekt enn Model 3.

HØYT TIL TAKET
Kritikken mot Model 3 har blant annet vært det trange baksetet og lav takhøyde i baksetet med gode muligheter til å skalle hodet i det harde glasstaket. Panoramaglasstaket er fortsatt der på Model Y, men med 97 cm takhøyde er sjansen for å gå i taket liten.

Den høye sittehøyden bak gir også god plass til beina, og selv om bakdørene ikke kan måle seg i bredde med tilsvarende dører på konkurrenten Hyundai Ioniq 5, byr det ikke på noen problemer å stige inn eller ut av baksetet.

DIGERT BAGASJEROM
Bagasjerommet i Model 3 lider ikke først og fremst av mangel på volum, men av lukas utforming. På Model Y åpnes hele hekken til samlet 2158 liter hvor en god del av volumet befinner seg i frunken og under gulvet bak.

Men selv når disse uoppgitte literne trekkes fra, er rommet stort og lettlastet med 40/20/40 splittet baksete og inntil 189 cm lastelengde bak min 181 cm lange kropp i førersetet.

Målebåndet strekkes til 107 cm før det når bakseteryggene, og rommet under gulvet bak måler 40 cm i dybden og laster fint to kabinkofferter.

250 KW
Men viktigst for mange Tesla-eiere: det kort- og brikkeløse ladenettverk. Her er bare å plugge i kontakten, ladenettverket gjenkjenner bilen og ladingen starter umiddelbart med inntil 250 kW DC-ladefart. Standard kontakt (CCS) gjør det også mulig å lade bilen på alle andre ladenettverk.

Hva utenom ladenettverket gjør så Tesla Model Y unik?

Egentlig ingen enkeltelementer, det er mange raske elbiler der ute, flere av konkurrentene på dette prisnivået byr på bedre setekomfort, og opplevelsen av materialvalg og byggekvalitet inne i bilen når på ingen måte opp til eksempelvis Mercedes nye C-klasse (som uten avgift koster mindre enn Model Y).

Men summen av elementene gjør Tesla til en vinner. Mens de etablerte i bilindustrien hånlo av Tesla for bare få år siden, også i Norge, har Tesla i mellomtiden maktet å bygge en myte rundt merket og tvunget bilindustrien inn i tenkeboksen om drivlinjer og miljøansvar.

I skrivende stund har Teslas innsats resultert i 66.000 biler på norske skilt.

(saken fortsetter)

STÅLBYGD
Model 3 ser mindre ut enn den faktisk er, det gjelder slett ikke for Model Y som minus falkevingedørene minner ikke så rent lite om Model X. Men der modellene S og X bygges i aluminium, har luftfjæring og gir seg ut for å matche konkurrenter på premium-nivå, bygges Model Y i stål med konvensjonell fjæring.

Men Tesla strekker seg langt for å minimere forskjellen i kjøreopplevelse mellom Model 3 og Model Y. Det at taket på bilen rager 18 cm høyere over bakken enn på Model 3 (bilen er 164 cm høy) inkludert to cm bedre bakkeklaring (oppgitt til 16,4 cm), merkes ikke umiddelbart ute på veien.

Utstyrt med 255/40 R 20 fra Michelin (standardpakken inneholder 19-tommere) og produsert i Kina som resten av Model Y, byr bilen på mer underholdning på landeveiene enn flesteparten av de elektriske konkurrentene.

Styreoppsettet endres via skjermen fra komfort via standard til sport. Det samme gjelder én-pedals-funksjonen med valgmulighetene krype, rulle og holde.

Det tok et par år før Tesla lanserte «billigutgaven» av Model 3 med kun bakhjulsdrift. Om det samme vil skje med Model Y vet ingen utenom Tesla, men intet antydes om det nå.

MINIMALISTISK
Model Y har det samme minimalistiske interiøret og én stor skjerm a la Model 3. Med to styrehjul på rattet betjenes så godt som alt som ikke berøringsaktiveres på skjermen via bilindustriens mest intuitive programvarepresentasjon.

Tenk om alle gjorde brukerfunksjonene like tilgjengelige og enkle. Ett eksempel: avstanden til det som er foran og bak sensorene oppgis ikke bare med fargekoder, men også i centimeter.

Så får det være at Tesla, om vi vil, morer oss med seteflyttbart prompeprogram og peis med både knitring og varme under lading på en sur høstdag. Men bilen flakser ikke med dørene slik som Model X for den har ingen dører å flakse med.

Kun bakluka åpnes og lukkes elektrisk. Til gjengjeld har Model Y doble glass i sidevinduene foran for å dempe utvendig støy.

(saken fortsetter)

3 SETEREKKER
Som i Model X åpnes det for tre seterekker i Model Y, men når sjuseteren, som i fjor ble priset med et tillegg på 25.000 kroner, kan leveres, bekreftes ikke. Derfor står den heller ikke lenger i Teslas prisliste.

Derimot antydes levering av Performance-varianten allerede tidlig 2022. Pristillegget for enda høyere ytelse oppgis til 55.000 kroner.

Også batteristørrelse snakker Tesla motvillig om (det skal være på 75 kWt), men henviser til rekkevidde, som i WLTP-tall for Model Y Long Range oppgis til 507 km.

OVERSTYRING
Tre timers førsteinntrykk åpner ikke for dypdykk i autopilotteknikken, men bilen gjør selvfølgelig alt konkurrentene tilbyr, som å passe på myke trafikanter, holde seg i kjørefeltet samt følge trafikken og automatisk avpasse avstanden til forankjørende.

En liten og fiffig detalj gjør det mulig å programmere inn overstyring av fartsgrensene både i prosent eller i antall kilometer. Kjekt fordi man vet at fartsmåleren alltid viser litt lavere enn reell fartsgrense.

Hva savnes umiddelbart? Egentlig bare pusser på bakruten og kroker til å henge handleposene på selv om Tesla nok vil mene at de plasseres enklest i rommet under bagasjeromsgulvet.

BESTSELGER?
Tesla lover på sine hjemmesider at biler som bestilles nå blir levert i år. Så gjenstår å se om Model Y matcher Model 3 i volum. Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland kommenterer spørsmålet om volum slik: – Flere enn jeg kan telle på to hender. Så viser han fram alle fingrene og ler.

Som vanlig svarer Tesla aldri på hvor mange kunder som har tegnet kontrakt og hvor mange biler som planlegges levert i år.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

VI SYNES

Beste Tesla så langt og dekker på elektrisk vis de aller fleste familiebehov.

Fakta Tesla Model Y Long Range

Pris billigste

Kr. 534 900*

Pris testbil

Kr. 565 800*

Motortype

Elektrisk

Motor foran

204 hk

Motor bak

258 hk

Samlet ytelse

462 hk/527 Nm

Batteri

75 kWt

Lading DC

250 kW

Drivlinje

1A/firehjulsdrift

0-100 km/t

5,0 sekunder

Toppfart

217 km/t

CO2/NOx

0 g/km

Strømforbruk

Ikke oppgitt

Rekkevidde (WLTP)

507 km

Dimensjoner (L/B/H)

475/192/164 cm

Akselavstand

289 cm

Bilvekt

1981 kg

Bakkeklaring

16,4 cm

Tilhengervekt

1 600 kg

Bagasjerom foran/bak

2 158 liter

Garanti/km

5 år/100 000 km

Miljøklasse

A

Euro NCAP

Ikke testet

* Ex levering (kr. 11 842)

Data: Produsent/OFV/Statens vegvesen


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: