Opel Insignia Tourer Ultimate 174 hk 4x4
PRØVEKJØRT: Hvis du vil flyte på asfalten og la setet massere ryggen din, og endatil gjøre det i en Opel, så er Insignia valget. Men om et par år eller så penses den siste tysk/amerikanske Opel inn på de evige motorveier – og vil deretter fortsette som en attraktiv bruktbil i mange år. Først publisert i bladet BilAutofil nr. 10-2021 Hvem kjøper en fem meter lang Insignia stasjonsvogn med dieselmotor som ny i år? 23 av Opels 1601 kunder, skulle det vise seg litt ut i september. Hvem husker ikke da dieselbilene ble bannet nord og ned for få år siden? Uselgelig ble det sagt, og eierne kom til å tape store beløp. Hva står høyest i kurs i bruktmarkedet nå? Hva vil kundene ha? Jo, forholdsvis nye SUV-er og store stasjonsvogner med dieselmotor og gjerne firehjulsdrift. Opel Insignia er en slik bil, en drømmebil på bruktmarkedet når salget av nye fossilbiler trolig mer eller mindre har opphørt – eller blitt avgiftsmessig utilgjengelige for folk flest – om noen år. DIGER Bagasjerommet er så langt med bakseteryggene lagt ned, målt til 1,90 meter med forsetene ganske langt bak, at det i nødsfall kan konkurrere med en hotellseng. Så er det bare å la de 174 turbohestene jobbe seg gjennom de åtte girene og hverdagen, og selv om jeg karret meg ned til 0,62 liter på veien til spennende Motorama i Stavanger, endte gjennomsnittsforbruket etter diverse bykjøring ispedd passering av tre fjelloverganger på 0,66 liter/mil og 175 g/km i utslipp. DIESEL I likhet med alle bilmodeller som nærmer seg livets slutt, holdes tyskeren med amerikanske aner i live av omfattende utstyrspakker priset til en slikk og ingenting. Varme i rattet var Opel blant de første til å innføre, så det er på plass den dagen innholdet i gradestokken kryper ubehagelig langt ned. Skulle det bli for varmt, så har sannelig Opel spandert kjøling i forsetene også. Og mens du først sitter der og har trukket ut seteputen til passende lengde, er det bare å aktivere massasjeknappen mens bilen nærmest finner veien av seg selv om oppmerkingen er god nok. (saken fortsetter) KNAPPER Insignias svakhet, om det kan sies slik, ligger i at bilen bare gir seg ut for å være en bruksbil mens de fleste av storbilkonkurrentene kappes om hvem som drar hardest i premiumtauet. For Opels del betyr det at bilen mangler enkelte raffinerte interiørdetaljer, som eksempelvis en fiks instrumentskjerm. I neste generasjon Insignia, om det kommer noen ny Opel med det navnet, vil helt sikkert overflater være bedre å ta på og innvendig støy dempes betydelig bedre. Opel leverer også Insignia som kombi, men hvem vil ha det når stasjonsvognen kun koster 10.000 kroner mer? Pris: 589.900 kroner. VI SYNES Stor bil som tiden har løpt litt ifra, men som inneholder «alt» en drømmebruktbil skal ha. OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Kilde: Statens vegvesen/OFV Artikkel fra www.firmabil.no URL: |