[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes EQB 350 4Matic


Øivind Skar
Tekst og foto



PRØVEKJØRT: Sju seter og elektrisk, mye plass, god komfort og firehjulsdrift. EQB er den praktiske fetteren til EQA og har kraft nok til å bli Mercedes’ neste bestselger i Norge.

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 11/12-2021

Den elektriske stjernen lyser på Mercedes-himmelen i Norge for tiden. I år vil mer enn ni av ti solgte Mercedes personbiler være ladbare i en modellportefølje hvor de to SUV-ene EQC og EQA drar av sted med innpå to tredeler av det samlede norske Mercedes-volumet.

EQC befant seg ved inngangen til november på listen over landets ti mest kjøpte bilmodeller.

Allerede i 2022 kommer EQB til å endre Mercedes-bildet. Den eneste mørke skyen som kan forhindre at SUV/flerbruksbilen EQB ender opp som en ny volumselger fra den Stuttgart-baserte stjerneprodusenten, må være leveringsproblemer.

Men flere måneder før kundene får de første bilene utpå ettervinteren/våren, mer enn antyder kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen at Norge vil bli tilgodesett med «bedre leveringssituasjon» enn for GLA og GLB.

UJÅLETE
Jeg var fra første dag begeistret for denne 4,68 meter lange og ujålete Mercedesen med de fikse løsningene og muligheten for å ta med seks passasjerer konfigurert i tre seterekker hvor de to bakerste setene forsvinner ned i gulvet på en måte som gjør at bagasjerommet kun reduseres med fem (!) liter.

Høyt med god oversikt sitter du i GLB og morsom er den å kjøre, særlig når den med firehjulsdrift utfordres på bakkestarter i terreng du normalt ikke ferdes i.

Hvorfor jeg trekker fram GLB når denne saken egentlig handler om EQB? Fordi om du ikke ser fronten og andre detaljforskjeller på nært hold, er det ikke lett å skille de to som i utgangspunktet er samme bilen, bare med ulike drivlinjer.

(saken fortsetter)

DET MESTE LIKT
Interiøret er det samme og kjøreopplevelsen forbausende lik. Med unntak av den ekstra sinna AMG-varianten til 820.000 kroner, akselererer EQB like raskt som sine bensin- og dieselslektninger.

Den viktigste forskjellen ligger i toppfartsperre på 160 km/t, og jeg kan bekrefte at den stemmer. Selv ikke i utforbakker lot det seg gjøre å få måleren over 163 km/t på frifartsveien inn mot Stuttgart.

Om du lurer på hva strømforbruket var ved så høy hastighet? 30 kWt.

EQB bygges over samme tekniske lest som EQA, plattformen for tverrstilt motor, og bilen er sånn sett forskjellig fra EQC som har GLC i bunnen.

Det betyr at drivlinjen er identisk med EQA, men der EQA startet med 2WD-varianten og først nå kommer med 4x4, begynner EQB i motsatt ende med 300- og 350-variantene, begge med 4Matic, ved oppstart.

TO EFFEKTUTTAK
Om det er nødvendig å legge på fra 228 hk/390 Nm til 292 hk/520 Nm er jeg noe i tvil om.

Selv om det flerbruksutformede høybygget biter seg godt fast i asfalten og den økte effekten senker akselerasjonen til 100 km/t fra 8,0 til 6,2 sekunder, er det ikke sportsegenskaper som først lyser opp på netthinnen i møte med EQB.

Snarere en tvers gjennom fornuftig bruksbil som bør kunne appellere til langt flere sosiale lag av bilkjøpere enn Mercedes-Benz vanligvis gjør.

På den andre siden handler effektuttaket kun om elektronisk regulering for å kunne ta en høyere pris. Batteriet på 66,5 kWt netto er identisk på begge bilene, strømforbruket på 18,1 kWt, rekkevidden oppgitt til 419 km og ladefarten likeså.

Kjøringen i Tyskland kan tyde på at dette er innen rekkevidde tatt sommerføre og norske fartsgrenser i betraktning.

LADEFARTEN
Høyeste DC-ladefart på 100 kW burde vært 150 kW hos et bilmerke som kaller seg premium. Men mer enn spissladefart er gjennomsnittsfarten og dermed ladetiden opp til 80 prosent batterikapasitet langt viktigere. Vi lover å komme tilbake til det når bilen befinner seg på norske skilt.

Mercedes sier så langt ikke noe om bakkeklaringen på EQB, men om tallet fra GLB legges til grunn – 13,5 cm – hemmes de gode klatreegenskapene av at det er lett å slå nedi på dårlige veier, og at det på eksempelvis dårlig brøytede hytteveier lett pakker seg under bilen.

Sånn sett ligger det først og fremst estetiske og praktiske vurderinger til grunn for utformingen, og ikke andre terrengegenskaper enn klatreevne på jevnt underlag.

(saken fortsetter)

SKJERMENE
Jeg har i flere år skrytt av skjermene i de små Mercedesene og tilgangen til logisk oppbygd informasjon gjennom enten stemmestyring (fungerer ikke alltid så bra) og de to små berøringsflatene på rattet. Sånn sett avviker knapt dashbordet i EQB fra GLB.

Men plutselig virker EQB-løsningen gammeldags i møte med nye Mercedes C-klasse og dens nedskalerte S-klasse-cockpit med alle de funksjonene som ligger i den. Dette beviser bare hvor rivende raskt tilgangen på mer informasjon, mer førerstøtte og flere aktive sikkerhetsfunksjoner skjer i biler nå.

PLUSS 25.000?
Hva EQB skal koste er i skrivende stund ikke klart. Men en antydning om et pluss på rundt 25.000 kroner i forhold til EQA ser ikke ut til å være skivebom.

Basert på erfaringer med EQA, tror Hermansen at volumselgeren vil bli EQB 300 4Matic. Her koster tilsvarende EQA 300 4Matic i dag 444.000 kroner og 350 4Matic 466.000 kroner. Senere kommer også en 250-variant med kun forhjulsdrift.

De to ekstra setene bak koster på GLB 10.000 kroner ekstra og er verd hver krone, så de aller fleste velger det. Forvent samme pristillegg på EQB.

Hvem er så konkurrentene?

Mercedes oppgir både Audi og BMW, men sannsynligvis blir Tesla Model Y viktigst, også den kommer som sjuseter. Men så spesiell er ikke EQB av den ikke også møter konkurranse fra Skoda Enyaq, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 og minst en av flere kinesere i prisklasse mellom 500.000 og 600.000 kroner.

VI SYNES

Sett med mine øyne en av de mer interessante bilene å glede seg til i 2022.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

Pris

Ikke klar

Motortype

Elektrisk

Samlet ytelse

292 hk/520 Nm

Batteri

66,5 kWt (netto)

Lading DC/AC

100 kW/11 kW

Drivlinje

1A, firehjulsdrift

0-100 km/t

6,2 sek

Toppfart

160 km/t

CO2/NOx

0 g/km

Strømforbruk

18,1 kWt

Rekkevidde (WLTP)

419 km

Dimensjoner (L/B/H)

468/183/170 cm

Akselavstand

283 cm

Bilvekt

2175 kg

Bakkeklaring

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Ikke oppgitt

Bagasjerom foran

Ingen

Bagasjerom bak

495 - 1710 liter

Garanti/km

5 år/100 000 km

Batterigaranti

8 år/160 000 km

Miljøklasse

A

Euro NCAP

5 stjerner (2019)*

Kilde: Produsent/OFV

*Bensin.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: