En litt flottere el-VW
Er 18.000 kroner et passende tillegg for å oppgradere fra VW ID.4 til den litt tøffere kupe-SUV-en ID.5? Tja, det vil kun tiden vise. Uansett er de første bilene i Norge nå, men med måneders leveringstid for dem som ikke allerede har bestilt. Volkswagen gjør som Audi og Skoda, det vil si at de har tatt fram en kupeutgave av elektriske ID.4. Eller har de det? For plukk av rails/takspoileren på ID.4 og hekkspoileren på ID.5, og det skal et godt trent øye til for å se forskjellen. Da Skoda gjorde en kupeutgave av Enyaq, tok de langt mer omfattende grep for å skille modellene. Rent teknisk er de to ID-bilene så godt som kliss like. Faktisk oppgis bagasjeromsvolumet i ID.5 til å være seks liter større enn i ID.4, men 14 liter mindre med bakseteryggen lagt ned. To motorvalg Det betyr at ID.5 prisstarter på 435.800 kroner ex frakt/levering med tillegg på 47.400 kroner for å oppgradere med firehjulsdrift, 95 ekstra hester, en snau centimeter bedre bakkeklaring (fra16,3 til 17,0 cm), økt tilhengervekt fra 1200 til 1400 kg og toppfart økt fra 160 til 180 km/t. For de fleste vil valget være lett. Tall fra OFV viser at så langt i år har sju av ti ID.4-kjøpere endt opp med den firehjulsdrevne utgaven. ID.4 var ved inngangen til mai landets nest mest valgte bilmodell etter Tesla Model Y. Dette er bilene på MEB-plattformen: En del mil i begge ID.5-variantene, først i firehjulsdrevne GTX og deretter i den bakhjuledrevne ID.5 Pro Performance, avslører under normale kjøreforhold knapt noen forskjeller. Naturligvis er GTX raskest og bare tidels sekundet langsommere til 100 km/t enn siste generasjonen av legendariske Golf GTI (6,3 mot 6,2 sekunder), men å dra fram sportskortet passer dårlig på den snaut 2,2 tonn tunge bilen. Komfort veier langt tyngre. (saken fortsetter) Bakhjulsdrift At firehjulsdriften bare er der ved behov er årsaken til den lille forskjellen i energiforbruk mellom den bakhjulsdrevne ID.5 og den firehjulsdrevne. Det oppgitte strømforbruket øker bare fra 16,9 til 17,1 kWt per 100 kilometer. Forskjellen i rekkevidde oppgis til 30 km i favør at den 125 kg lettere 2WD-varianten: opp til 520 km mot opp til 490 km. En foreløpig enkel test over 78 km i forholdsvis flate omgivelser og med gjennomsnittsfart på 57 km/t viste et forbruk på 13,8 kWt med ID.5 Pro Performance (2WD). Øker ladefarten Plug & Charge blir tilgjengelig ved senere programoppdatering. Naturligvis skjer all programvareoppdatering via nettet hjemme hos bilens eier. Nyeste programvare gjør det mulig for bilen å lære å huske individuelle parkeringsmanøvrer og gjenta dem automatisk. Den inneholder også forbedret kjøreassistent, og bilen trenger nå bare én identifisert kjørefeltmarkering for å holde den stabilt i kjørefeltet. Også assistert motorveifilskift (over 90 km/t) er nå lagt inn. (saken fortsetter) LED Matrix Det flate gulvet gjør kompaktbilstore ID.5 til en storbil innvendig. Mye bagasje sluker den også. Men å se forskjell på ID.4 og ID.5 innvendig skal godt gjøres. Interiøret er ikke spesielt påkostet, og jo lenger ned på dørsidene man tar hånden, dess billigere blir plasten. VW har heller ikke i ID.5 tatt seg råd til å tredele bakseteryggen, man kun splittet det 40/60 med skiluke i den bredeste ryggdelen. Ingen frunk Også ID.5 har den tåpelige dobbeltfunksjonsknappen for å åpne vinduene i bakdørene. Måtte VW ved første anledning ta tilbake løsningen med fire individuelle brytere for å åpne vinduene. De første eksemplarene av ID.5 er allerede på plass hos forhandlerne og kan prøvekjøres fra 12. mai.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |