Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla … BMW feirer 50-årsjubileum for M og gjør det blant annet ved å introdusere en spesialmodell av M4 som tanker høyoktan bensin og ikke strøm. Lanseringen legges til legendariske Concorso d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen i Italia. Ekstra lett M Carbon helbøtteseter reduserte vekten med rundt 24 kg alene sammenlignet med standardsetene i BMW M4 Competition Coupé. Fjernet baksetet Chassisendringer, inkludert de ekstra lette M Carbon keramiske bremsene og spesielle lettmetallfelger, fjærer og stag, senket vekten med ytterligere 21 kg. Ved å redusere mengden lydisolering, samt bytte til ultralett lydisolasjon, sparte man nye 15 kg, mens bruken av komponenter laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP) trakk fra ytterligere 11 kg i regnestykket. Resultatet er en egenvekt på 1625 kg. (saken fortsetter) 550 hk – 650 Nm Sprinten fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 3,7 sekunder mens øvelsen 0-200 km/t tar 10,7 sekunder. Toppfarten oppgis til 307 km/t. M4 CSL skriver seg dermed inn i historien som tidenes raskeste serieproduserte BMW M. Fast setevinkel M Alcantara-rattet, antrasittfarget takkledning, interiørdekor i karbonfiber, CSL-merker på setene, midtkonsollen og bakpanelet er bare noen av de særegne detaljene man finner i interiøret. Bak setene finner man for øvrig rom for oppbevaring av to hjelmer. Produksjonen begynner i sommer og prisen starter på 1.999.000 kroner, sier BMWs kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |