[]
[] [firmabil.no] []

Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV


Tekst: Øivind Skar
Foto: Nissan



Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?

De japanske småbilene, definert som Kei car med maks lengde på 3,4 meter, maksimalt 1,48 meter brede og med motor ikke større enn 64 hk, utgjør rundt en tredel av det japanske hjemmemarkedet.

Ikke sett slike biler i Norge noen gang?

Liten ble stor i Norge
Joda, helt sikkert. Den første modellen som gjorde elbilene stuerene og attraktive i Norge var faktisk en Kei: Mitsubishi i-MiEV lansert sent i 2010 i Norge.

Egentlig het bilen bare «i» og var et resultat av samarbeidet mellom Mitsubishi og Mercedes. Bilen delte plattform med Smart ForFour og hadde derfor motoren bak i motsetning til så godt som alle andre japanske småbiler som i basis var forhjulsdrevne.

Ved å gjøre «i» elektrisk var i-MiEV = intelligent Mitsubishi elektrisk bil en realitet.

Noe entusiastene drev med
Think og Kewet/Buddy kom lenge før i-MiEV, men var der først og fremst for entusiastene og ble aldri noen volumselgere. I-MiEV priset fra 250.000 kroner i mest attraktive utgave endret nordmenns syn på elbiler.

Ok, bilen var liten, men den hadde ABS-bremser, kollisjonsputer og elektriske vinduer slik man forventet at moderne biler skulle ha. Så gjorde det ikke så mye om den var liten, for bilen var jo så enkel å smette inn med blant de større bilene i trange parkeringshull.

10.000 til Norge
Når trillingene summeres opp (bilen ble også solgt som Citroën C-Zero og Peugeot iOn) er det tatt rundt 10.000 av dem til Norge, bruktimporten medregnet.

Så til spørsmålet: hvorfor er det ikke flere av sånne praktiske bybiler i Norge? OK, Smart ForTwo er en slik smart bil, men når så du en slik på veien? Fiats nye og elektriske 500 har mye flott ved seg, men heller ikke den har slått an.

(saken fortsetter)

Kirsebærtreblomsten
Så når Nissan nå fyller det elektriske småbilhullet etter Mitsubishi i-MiEV (Nissan sikret seg for øvrig kontrollen over Mitsubishi for noen år siden) er det med Sakura, med ganske samme utvendige mål som i-MiEV og samme ytelser.

Batteriet på 20 kWt er heller ikke særlig større enn i den japanske tassen snart 12 år tilbake i tid, men målt etter japansk kjøresyklus antydes rekkevidde på 180 km.

Kan drifte boligen
Batteriet kan også brukes som mobil strømkilde i nødstilfeller og gi en dags strøm til hjemmet.

– Vi tror Sakura vil være en gamechanger for det japanske markedet og vil gjøre elbiler mye mer tilgjengelige for kunder i Japan, sa Nissans Asako Hoshino under lanseringen. Nissan har dessverre ingen planer om å eksportere bilen.

Selvkjør
Det er ingen grunn til at små biler skal være dårligere utstyrt enn store, så Sakura, oppkalt etter det japanske kirsebærtreet som blomstrer så vakkert om våren, har naturligvis alt av førerstøtteteknologi som forventes i 2022. Dette inkluderer også ProPilot selvkjøring på nivå 2.

Den har tre kjøremoduser: Eco, Standard og Sport, og selvfølgelig én-pedals funksjon.

Nissan Sakura går i salg i Japan i sommer. Pris fra 173.000 kroner (¥ 2.333.100) inkludert nasjonale subsidier på 41.000 kroner (¥ 550.000).

Nissan Sakura EV  
Pris fra* Kr 173 000
Motor 64 hk/195 Nm
Batteri 20 kWt
Lading DC/AC Ikke oppgitt
Drivlinje 1A, forhjulsdrift
0-100 km/t Ikke oppgitt
Toppfart 130 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Rekkevidde (WLTP) Opp til 180 km
Dimensjoner (L/B/H) 3395/1475/1665 mm
Akselavstand 2495 mm
Bilvekt 1070 kg
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom foran Nei
Bagasjerom bak 107 liter
Miljøklasse A
*Inkl nasjonale subsidier på 41 000 kroner
Kilde: Produsent  

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: