[]
[] [firmabil.no] []

Sliter med å skaffe biler, el er vinner og volumet ned 10.000 så langt i år


Øivind Skar
Tekst og foto



Importørene fortviler, og kundene venter utålmodig på biler bestilt for måneder siden. Utlevering av nye biler stamper i tung sjø. Med VW ID.4/GTX på topp endte mai ned 18 prosent sammenliknet ned mai i fjor. Akkumulert er antallet registreringer ned 15,6 prosent.

11.537 nye personbiler i mai er langt under hva bransjen hadde håpet på og regnet med etter rekordåret 2021.

Alt gikk ned i mai, og det eneste positive å spore leses i elbilstatistikken. Riktignok gikk volumet svakt tilbake der også (- 55 biler), mens elbilandelen av totalvolumet økte med 12,8 prosentpoeng til 73,2 prosent.

Fem måneder ut i året ligger nybilvolumet 10.000 enheter bak fjoråret.

De ladbare bilene utgjorde 84,7 prosent av mai-volumet, også det litt opp til tross for sterk nedgang i ladehybridvolumet. Andelen bensin- og dieselbiler ser ut til å ha stabilisert seg, men på et svært lavt nivå.

VW ID.4/GTX (bildet) stakk av med mai-seieren og haler innpå Tesla Model Y som så langt i år leder modellkampen. VW halte også i land merkeseieren med BMW tett bak. Akkumulert leder fortsatt Tesla foran VW og BMW.

Der noen taper vinner andre. Årets vinnere så langt er, foruten Tesla takket være Model Y, Audi, Hyundai, Kia, Suzuki, Porsche og Maxus. Porsche nærmer seg 1000 biler og ligger foran rimeligere merker som Citroën og Mazda.

Dette er nybilsalget mai:
Elbiler:                      73,2 %
Ladehybrider:           10,9 %
Sum ladbart:           84,1 %

Hybrider:                    7,0 %
Bensinbiler:                4,2 %
Dieselbiler:                 3,7 %
Sum fossilbiler:      14,9 %

– Vi vet at det er store ordrereserver hos mange importører og forhandlere. Mange har bestilt bil for lenge siden, men må vente på å få den levert. Det skaper nok noe utålmodighet hos bilkjøperne, kanskje særlig hos de som ønsker seg en ny elbil. Lang ventetid kan bety at en del i stedet velger en brukt, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen og viser til at antall eierskifter på elbiler har økt med 48,6 prosent så langt i år.

Ventetider gjør bruktimporten til en vinner, men økningen i mai var ikke på mer enn 9,5 prosent. Elbilene utgjorde 71 prosent av de bruktimporterte bilene, opp fra 48,5 prosent i fjor.

Antallet eierskifter var også opp med nær 1800 til 45.260. I skrivende stund ligger det drøyt 60.500 biler ute på finn.no.

  Mai 2022   Januar - mai 2022
1. Volkswagen ID.4/GTX 915 1. Tesla Model Y 3 597
2. Volvo C/XC40 610 2. Volkswagen ID.4/GTX 3 067
3. BMW iX 487 3. Volvo C/XC40 2 561
4. Polestar 2 474 4. BMW iX 2 266
5. Hyundai Ioniq 5 368 5. Audi Q4 e-tron 2 186
6. Ford Mustang Mach-E 325 6. Hyundai Ioniq 5 2 184
7. BMW i4 323 7. Polestar 2 2 003
8. Audi Q4 e-tron 295 8. Tesla Model 3 1 779
9. Toyota Rav4 289 9. Skoda Enyaq 1 687
9. Audi e-tron 289 10. Ford Mustang Mach-E 1 673
11. Skoda Enyaq 276 11. Audi e-tron 1 594
12. BYD Tang 265 12. Nissan Leaf 1 179
13. MG Marvel R 260 13. Toyota Rav4 1 172
14. Tesla Model Y 224 14. Hyundai Kona 982
15. Toyota Corolla 214 15. Kia EV6 965
16. Hyundai Kona 210 16. Kia e-Niro/Niro 952
17. BMW iX3 200 17. Hongqi E-HS9 879
18. Suzuki Across 194 18. Mercedes-Benz EQC 805
19. Nissan Leaf 193 19. Mercedes-Benz EQA 724
20. Kia EV6 191 20. Porsche Taycan 717
  Totalt 11 537   Totalt 53 604
  Kilde: OFV        

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: