Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Skoda blir hel-tysk Skoda er en av Europas eldre bilfabrikker, og har vært en juvel i Tsjekkoslovakias spennende bilindustri i mange år. Hvem husker ikke for eksempel deres strålende V12 limousiner på Hispano-lisens? Nå er det slutt på at merket er en nasjonal stolthet. I disse dager kjøper VW resten av Tsjekkias eierinteresser der. |
||||||||||||||||
30% av Skoda satt Tsjekkia igjen med, slik at det fremdeles luktet litt ekte Pilz av dette VW-produktet. Men etter lange forhandlinger har den tsjekkiske regjeringen gitt etter: den selger sine 30% i Skoda Auto a.s. til Volkswagen AG for 650 millioner DM.
Så når historien skal skrives vil vi lære at i 1991 gikk VW inn i Skoda-fabrikken og snudde den på rekord-tid fra en dårlig jernteppe-spøk til en av Europas større bilbransje-suksesser. Og vi vil høre lite om at det tross alt sto en ganske bevisst arbeidsstokk bak endringene, at det tross alt var en del nasjonal innsats bak snu-operasjonen, og at suksessen nok faktisk har en del med industriell tradisjon å gjøre. Eller for å si det på en annen måte, dersom moderfabrikken er så fabelaktig flink, hvorfor har man ikke klart å snu Seat like fort? Nå skal den tsjekkiske regjeringen fortsatt ha plass i styret, frem til 2007 skal Skoda i teorien konsultere regjeringen før man foretar seg drastiske ting, som å flytte deler av produksjonen lenger øst for eksempel. Skoda Auto er i dag Tsjekkias største eksportør, er storkunde hos mange innenriks underleverandører og klarte et driftsresultat på 2,5% i fjor.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no
|