Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Engelske priser SKAL ned Etter masse frem-og-tilbake har nå den engelske regjering tatt skritt for å få ned engelske bilpriser. Innsatsen går heldigvis ikke på priskontroll, men på konkurranseregler. |
||||||||||||||||
Engelske bilkjøpere har lenge hørt og visst at de blir flådd. Bilfabrikkene har hatt en så solid hånd om distribusjonen at de har kunnet ta omtrent hva de ville. Etter at Mitsubishi som de første i fjor ga etter for forbrukerpress og satte ned prisene så det ble bemerket har riktignok mange andre fulgt etter. 100.000 ned på en ny Porsche, for eksempel, da får du mange venner blant kundene dine som kjøpte ny Porsche i forrige måned.
Men det er denne tendensen som skal øke fremover, og nå med regjeringens hjelp. Et nytt regelverk som heter ”Supply of New Cars Order 2000” skal tre i kraft den 1. september og vil, regner man med, senke salgsprisene med et snitt på 1.100 pund. Regelverket går blant annet ut på at produsentene ikke kan nekte å levere biler til forhandlere som averterer med ”dumping” priser. Det skal være samme tilbud til alle kunder, og man skal ikke lenger risikere at store flåtekunder kan kjøpe rett fra fabrikk med større rabatt enn det fabrikkens forhandlere får. Det skal også bli enklere for forhandlerne å importere fra kontinentet, uten at fabrikken kutter forhandlerens kontrakt av den grunn. Men ingen regner allikevel med noen revolusjon i engelsk bilhandel for det. Det er først når EU fjerner gruppeunntaket i 2002 (som mange håper på) at det virkelig vil begynne å skje noe, regner man med. Av Jon Winding-Sørensen - Bilnorge.no
|