img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BENTLEY
Ingeniøren Walter Owen Bentley var pioner på aluminiumsstempler og innførte slike i biler som han importerte til England fra Frankrike. Disse bilene var av merket D.F.P., som sto for Doriot, Flandrin et Parant. W.O. Bentley, som også deltok i race med disse bilene, hadde uoffisielt en mer humoristisk fortolkning av bokstavene: Damned Fast – Perhaps.

Under 1.verdenskrig livnærte Bentley seg av å konstruere en roterende flymotor, som var vellykket nok til å styrke både økonomien og navnet hans. Så da krigen var over bestemte han seg for å starte en fabrikk for biler under eget navn. Nå ville ikke Bentley ha noe ”Perhaps” i forbindelse med bilene sine lenger, men uten unntak ”Damned Fast”. Det fikk han til også. Året var 1919.

I motsetning til andre engelske bilprodusenter benyttet ikke Bentley motorenes hestekraftantall, men i stedet motorvolumet, som modellbetegnelse på bilene sine.

Bentley Boys
Det som i tillegg til prestasjonene gjorde mest inntrykk ved Bentley-bilene, var størrelsen deres og det dype brummet fra eksosen. Bilene var så digre og tunge at de langsgående rammevangene var forsterket på samme måte som på jernbanevogner. Dette imponerte ikke datidens mer sofistikerte bilkonstruktører. Ettore Bugatti karakteriserte lett foraktelig Bentleyene som ”verdens raskeste lastebiler”.

Og at ”lastebilene” i hvert fall var raske var det ingen tvil om. Fra 1924 til 1930 vant Bentley 24-timersløpet for sportsvogner ved Le Mans fem ganger, de fire siste årene på rad. Le Mans-resultatene gjorde at fabrikkjørerne ble internasjonalt berømte som ”The Bentley Boys”. I tillegg dominerte de racene på britenes egen berømte betongbane, Brooklands.

”Bentley Boys” ble av sin samtid karakterisert som helter, og i Bentley-kretser omtales de fortsatt som nettopp det. Men flere av dem var på ingen måte mors beste barn. tvert i mot. De fleste kom fra rikmannsfamilier og hadde offisersgrad fra 1. Verdenskrig, og de oppviste den mest ytterliggående arroganse som selv imperiets rikmannssønner av 20-tallet kunne finne på. Med unntak av Tim Birkin omgikk de også ytterst sjelden konkurrenter fra andre nasjoner, og igjen bortsett fra Birkin kjørte de nesten utelukkende på Le Mans eller hjemme på de britiske øyer. En av lagets mekanikere ga senere ut en bok om laget som var full av injurierende rykter og antydninger, og på fakta-siden hadde flere av Bentley-gutta sterke tilknytninger til apartheid-stater. ”Gullgutten” selv, Woolf Barnato, levde på en formue basert på diamantgruvedrift i republikken Sør-Afrika.

Rolls-Royce overtar
Bilsport-triumfene var slett ikke nok til å holde de økonomiske vanskelighetene stangen. Ettervirkningene av Wall Street-krakket i 1929 feide markedet for Bentley-bilene bort. Barnato brukte en del av diamantformuen sin til å holde Bentley-fabrikken flytende og satte seg selv i sjefsstolen samme år, men i 1931 var likevel konkursen et faktum. Kreditorene tilbød bedriften til høystbydende. Lenge så det ut til at Napier skulle overta boet, men rett før tidsfristens utløp ble de overbudt av et anonymt firma. Først da de fikk tilslaget viste de seg fram: Rolls-Royce.

For W.O. Bentley var dette en katastrofe. Rolls-Royce tok ingen hensyn til det imaget han hadde bygget opp rundt merkenavnet. I stedet for sportsbiler med dyp eksos-bass bygde Rolls-Royce Bentley-biler som var litt rimeligere og litt mer sportslige varianter av sitt eget merke, og markedsførte dem under slagordet ”The Silent Sportscar” (den lydsvake sportsbilen). W.O. Bentley måtte jobbe på lavt nivå hos Rolls-Royce fram til 1935 og gjennomgikk store personlige kriser, men rev seg så løs for å konstruere en praktfull V 12-modell for Lagonda. I 1939 kom den første Bentley som beveget seg bort fra ”litre”-betegnelsene, Mark V.

”Og hvilken farge ønsker De logoen i?”
Bentley-emblemet ble tegnet av bladet Autocars "hustegner" F. Gordon-Crosby, og består av en ”B” i en oval med fjærkledde vinger på sidene og halefjær under. Opprinnelig hadde logoen 11 fjær på høyre side og 10 på venstre, angivelig for å vanskeliggjøre etterligninger. Denne gimmicken forsvant under logoendringer i 30- åra, men kom nylig tilbake igjen. Motivet henspeiler på grunnleggerens forkjærlighet for fly og flyvning og er ellers et typisk eksempel på de mange fly- og fugleinspirerte bilemblemer som oppsto etter 1.Verdenskrig.

Bunnfargen i ovalen var fram til 1922 blå (blue label), deretter var blått bare å finne på 6 ½-liter Standard Six, 8-literen og langchassisutgaver av 3-literen. De fleste 3-literne hadde grønn bunnfarge i ovalen, det samme hadde 6 ½-liter Speed Six. Svart bunnfarge gjelder for 4 ½-literne og kompressorbilene, mens red label var reservert 3 liter kortchassis. Fra 1931 ble svart bakgrunnsfarge standardisert. Døm likevel ikke en Bentley-eier dersom du skulle oppdage avvik, ifølge en av katalogene før 1931 var det faktisk mulig å velge ”label”-farge selv…

La oss heller ikke glemme Bentleys radiatormaskot, "den bevingede B", som Rolls-Royce var raske til å utstyre alle Bentley-modellene med for å skape et slags familiebånd med deres egen "Spirit of Ecstasy"-figur.

Fra Rolls-kloning til kjempekrefter
Bentley-bilene fortsatte etter krigen som Mark VI, en Rolls-Royce-modell med Bentley-radiatorer og kjølerfigur (en bevinget B), og med en symbolsk lavere pris enn Rolls-varianten. Fra 1952 til 1980 hadde Bentley-modellene bokstavbetegnelser (først R, senere S og T). Fra 1952 til 1966 kunne Bentley imidlertid fåes i en coupéversjon med navnet Continental. I 1960 ble den gamle sekseren avløst av en V8-motor, men fra 1967 fikk coupéene et tammere utseende og Continental-betegnelsen var borte. W.O. Bentley døde i 1971.

I de siste tiår har Bentleys sportslige preg blitt mer tydeliggjort igjen. Det begynte i 1982 med ”landeveislokomotivet” Mulsanne Turbo, som ga Bentleys image et skikkelig løft mot gamle høyder. Modellen var kledelig nok oppkalt etter den krappe svingen som følger den raske Hunaudièries-strekningen på Le Mans-banen - og for første gang siden 1930 hadde logoen en "red label" bunnfarge! Bentleys forgjengerfiendtlige radiatormaskoter hadde blitt tatt av programmet allerede i 1980.

I 1991 markerte Bentley "60 år under Rolls Royce" med å gjeninnføre green label-logoen over hele modellpaletten. Året etter kom modellnavnet Continental tilbake, og etter ytterligere et år kunne den fåes som cabrioleten Azure, som i 1995 fikk en blue label. En modell ved navn Brooklands dukket også opp.

I 1998 ble Bentley-merket overtatt av Volkswagen-konsernet, samme år ble den nye sedanen Arnage presentert på Le Mans. Også denne modellen var oppkalt etter en av banens svinger. Og i 1999 ble super-konseptsportsbilen Hunaudières med midtplassert 8 liters W 16-motor vist på Geneveutstillingen. Se ovenfor hvor Bentley hentet navnet fra. På Frankfurtmessen samme høst ble Arnage lansert i Green Label og Red Label-versjon, sistnevnte med retrodashbord i hammerslagslakk og signalrød startknapp! I 2005 hadde imidlertid både Arnage T og Continental GT black labels. 

Fra 2000 til 1.oktober 2003 ble Bentley importert til Norge av AS Insignia, et datterselskap av Jaguar Norge. Merkebeholdningen har alltid vært beskjeden her hjemme: I 1965 fantes det 5 norskregistrerte Bentley, og først i 2002-2003 begynte bestanden å komme i nærheten av et tresifret tall. Snittalderen i denne bestanden er imidlertid høy – som det jo også sømmer seg et kvalitetsmerke fra øverste hylle.

Albion, Norsk Britisk Bilhistorisk Forening


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer