Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Flere jobber for C5 Citroën ser ut til å være de eneste som klarer å sitte på en hemmelighet helt frem til Paris-utstillingen åpner for pressen, torsdag. Vi vet at C5 skal komme, vi vet hva C5 skal gjøre, men aner ikke hvordan den ser ut. |
||||||||||||||||
C5 er en ny bil på flere måter. For eksempel er den Citroëns første med den nye navnebruken. Nå er det slutt på alle X’ene, nå skal bilene hete C og et tall. Adjø til 25 års tradisjon som startet med CX og der vi har sett BX og AX og XM og ZX og Xantia og Xsara og Saxo.
C5 er PeugeotCitroen-gruppens første modell på en helt ny plattform, som er såpass fleksibel at den kan gjøre tjeneste for ganske mange størrelser. I første omgang skal C5 erstatte XM som vi vinket adjø til i juli, og som ingen savner. Så skal det overta for Xantia om et par år. Og så blir den også grunnlaget for et nytt flaggskip, C6 – der vi møtte de første antydninger på Lignage-prototypen fra Geneve-utstillingen i fjor (bildet). C5 vil være både bredere og høyere enn Xantia, og 17 cm. lenger. Den får en intelligent hydraulisk fjæring, utviklet fra de Activa-prototypene vi tidligere har kjørt, og en helt ny 2 liters direkte-innsprøytet bensinmotor med 143 hester. Tre-boks karosseri med fem dører i første omgang, men en stasjonsvogn kommer. Med 1000 bilers daglig kapasitet er det sannsynlig at Xantia-takten skal skrus ned allerede fra dag en.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no
|