Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ferrari 550 Barchetta Pininfarina Tidligere i dag avslørte vi det første bildet av Ferraris nye cabriolet. Nå kan vi gi deg flere detaljer om nyheten som skal lanseres i Paris. |
||||||||||||||||
Den første bilen som forlot Maranello-fabrikken i 1947 var en rød 12-sylindret Barchetta. Den var bygget som en ekte racerbil og gikk helt til topps allerede i sitt andre forsøk, Roma Grand Prix det året. Med Le Mans i tankene konstruerte også Ferrari en toseter, 166MM, den første Barchetta som var mulig å få kjøpt for vanlige dødelige. Skjønt prislappen gjorde at den ikke sto parkert utenfor særlig mange OBOS-blokker i Oslos drabantbyer. Ikke på den italienske landsbygda heller.
Svært eksklusiv
Mål og ytelser V12-motoren (65 grader) har et volum på 5.475 ccm og yter 485 hester ved 7000 o/min – nok til å flytte bilen fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder (et tidel senere enn 550 Maranello). Toppfarten er oppgitt til 300 km/t, og det burde holde for en åpen sportsbil. 550 Barchetta Pinifarina debuterer på årets Paris-utstilling som åpner førstkommende helg. Vil du sikre deg ditt eget eksemplar bør du snarest mulig ringe den norske Ferrari-importøren, La Strada. Men vær forberedt på at et vanlig norsk byggelån ikke rekker særlig langt på vei – 550 Maranello koster 2,6 millioner kroner, og du får ikke nykomlingen noe billigere - selv om den mangler tak!
Stort bilde forfra
Av Terje Ringen – Bilnorge.no
|