img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Svar på dekkspørsmål
Vi har latt våre lesere stille spørsmål til Bils redaktør, Kjell Magne Aalbergsjø, angående dekk. Her finner du spørsmålene og svarene. Vi takker for alle innsendte bidrag.

Spørsmål

Hei
Jeg har en Renault Megane, hvor jeg på grunn av utslitte sommerdekk allerede har skiftet til vinterdekkene.
Dekkene er Nokian Hakapelita piggfrie som er brukt en halv vinter fra før. Jeg bor i Oslo og opplever nå dekkene som forferdelig glatte. Spesielt i regnvær oppleves det omtrent som å kjøre på is.
Jeg er nok redd for at de ikke ble vasket før jeg satte dem bort i våres, og lurer nå på om dette kan være årsaken til problemene ? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å få feste igjen ?

Med Vennlig Hilsen
Roger Dalsaune

Svar:

Du kan forsøke med en dekkvask, men jeg tviler på om det hjelper. Vi har erfaring for at Hakkapeliitta Q, i likhet med flere andre piggfrie dekk med myk gummi, er glatte på våt asfalt og Hakkapeliitta Q er spesielt glatt under bremsing på våt asfalt.
Kjører du hovedsaklig i Oslo og da for det meste på bare veier er piggfrie dekk med litt hardere gummiblanding løsningen. Disse vil være noe dårligere på is, men fungerer bedre på bar og våt vei.

Spørsmål

Hei,
Viser til nyhetsnotis på Bilnorge i dag angående spørsmål om vinterdekk. Jeg skal kjøpe piggfrie vinterdekk til min nye bil, en BMW 320i touring årsmodell 2001. Den orginale dekkdimensjonen er 205/55-16 og vinterdekkene må være i samme dimensjon p.g.a at bilens bremsesystem krever 16" felger. Det meste av min kjøring vinterstid foregår på bare, våte og saltede veier, men siden forholdene på vestlandet er svært varierende må også vinteregenskapene (snø/is) prioriteres.
Jeg har hørt at piggfrie vinterdekk i dimensjon 205/55-16 med hastighetskode Q kan fungere dårlig på barmark. Bilen kan bli "svampete" og upresis i oppførselen på barmark og med dertil lavere sikkerhetsmargin. Medfører dette riktighet?
Hvilke type piggfritt vinterdekk bør jeg satse på for å få dekk med Balanserte is/barmarksegenskaper og hvilken hastighetskode anbefales?

Mvh
Joar Berge, Stavanger

Svar:

205/55 16 er såpass bredt og lavt at stabiliteten på bar vei ikke vil oppleves som vesentlig dårligere enn med sommerdekk, men litt dårligere styrerespons og styrefølelse vil du nok merke med myke piggfrie vinterdekk. En annen negativ effekt ved de mest ekstreme isdekkene blant de piggfrie dekkene er at dreneringsegenskapene i vann og snøslaps blir dårligere. Hvis du vil ha gode barmarkegenskaper vil jeg anbefale Pirelli Winter Ice, Goodyear Ultra Grip 6, Hankook W400 eller Kumho KW 7400, alternativene er stort sett dekk med vesentlig dårligere barmarkegenskaper, men Continental Viking Contact 2, Nokian NRW og Michelin Maxi-Ice kan være aktuelle. Skal du bare kjøre i Norge kan du trygt velge hastighetsmerking Q, men har du planer om en vintertur på kontinentet er T-merking å anbefale.

Spørsmål

Jeg har en Golf st.vogn, og må ha nye vinterdekk. Da ønsker jeg piggfrie. Hvor mye hensyn kan jeg / bør jeg ta til de ulike dekk-testene? Ev. hvilke dekk passer best til min bil?
Dekk er viktig og valget har stor betydning for min trivsel og sikkerhet under kjøringen.

Svar:

Du bør først og fremst foreta en prioritering av egenskaper. Når du har gjort det kan du foreta et valg. Velg da dekk som er sterke på de egenskapene du har prioritert.
Det er vanskelig å få i både pose og sekk, og kjøper du dekk som er blant de beste på is må du regne med å fire på barmarkegenskapene.På samme måte vil et dekk med gode egenskaper på snø og barmark ofte ha dårlige egenskaper på is.
Du må gjøre et valg, og det er da viktig å være oppmerksom på hvilke svake sider dekkene har.
Vi har ingen konkret anbefaling til Golf, den er ikke spesielt kresen når det gjelder dekk.

Spørsmål

Kan du anbefale Nokia Piggfri type NRW / NRV? (Fjorårets modell) Hva kan sies om dekk av type Taifun (Continental er produsent?) På forhånd takk for svar.

mvh
Stein Ivarsson

Svar:

Nokian NRW kan anbefales, Taifun er ukjent for oss.

Spørsmål

Jeg har tenkt å kjøpe nye piggdekk. Dere hadde en vinterdekktest i fjor høst gjengitt i Bil mente jeg. Jeg lette gjennom gamle ugaver av Bil, men fant ingenting. Derfor håper jeg dere vet i hvilket nr. den stod og evt. Opplyse om det. Mange takk.

Med vennlig hilsen
Asbjørn Robøle, Lier

Svar:

Testen finner du i Bil nr 9 (september) i fjor. Vi bringer også et utdrag av denne i nr 10-2000 som er i salg i disse dager.
Vær imidlertid oppmerksom på at det har kommet mange nye dekk siden vår test i fjor, men velger du Michelin Ivalo, Continental WinterViking 1, Gislaved Nordfrost 3 eller Nokian Hakkapeliitta 2 får du gode piggdekk.

Spørsmål

Jeg har tenkt å kjøpe nye vinterdekk. De gamle har dimensjon 175/70 R13. Jeg lurer på hvilke alternative dimensjoner jeg kan sette på disse felgene.
På forhånd takk.

Svar:

Du skriver ikke om du vil ha smalere eller bredere dekk. Vil du ha smalere dekk vil 155/80R13 passe, ønsker du bredere er det ikke mye å velge blant, men 185/65R13 kan brukes.

Spørsmål

Hei Kjell Magne,
Jeg kjører stort sett i Oslo-området, men jeg har et par bratte bakker å forsere på vei til huset. Jeg føler selv at det kanskje er mest sikkert å velge pigger, men så er dette med miljøet da. Er dette svevestøvet så alvorlig som det blir hevdet? Jeg har hørt at dårlig renhold av bar asfalt er et minst like stort problem. Håper på et godt råd.

Med vennlig hilsen Lars Erik, Nesbru

Svar:

Velg dekk du føler deg trygg på. Piggdekkene har fordelen at de både gir godt grep på is og har rimelig gode egenskaper på bar vei. Miljømessig er det selvsagt best om vi kjører piggfritt, men myndigheten har nå lovet å skjerpe seg når det gjelder rengjøring på og langs veiene i og rundt Oslo. Det er ikke bare asfaltstøvet som svever langs veiene, salting og strøing gir også svevestøv. Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du kjører på piggdekk. Jeg har fått henvendelser fra mange bileiere som byttet til piggfritt forrige vinter, og som nå er modne for piggdekk igjen.

Spørsmål

Hei!
Jeg har overtatt piggfrie vinterdekk ved bruktbilkjøp. Mitt spørsmål er om alle dekksfabrikanter oppgir produksjons uke/år påstemplet dekksidene? Mine dekk er av typen Semperit.
Er det samme forringelse av kjøreegenskaper på piggfrie som på piggdekk når det gjelder alder?

MVH
Harald

Svar:

Ja, alle dekk skal ha påstemplet produksjons uke og år. Nye dekk holder seg ganske godt, og noen særlig effekt av aldring får en ikke før etter fire til fem år, det gjelder for både piggdekk og piggfrie dekk. Vinterdekk som er eldre enn fem år er modne for utskiftning.

Spørsmål

Hei Kjell Magne
På min BMW 320 er 195/65-15 standard. Sommerhjulene mine er 225/45-17 på standard BMW-felger. Bør jeg gå ned til originaldimensjonen på vinterdekkene eller kan jeg for eksempel velge 205/55-16?
Hilsen
Tore Knutsen, Oslo

Svar:

Valget av dimensjon avhenger litt av hvilke dekk du velger. Velger du piggfrie dekk med vekt på isegenskaper ville jeg anbefale 195/65R15, grunnen til dette er at disse dekkene med et tett mønster har dårlige vanndreneringsegenskaper og har også en tendens til å flyte oppå i løs snø. Velger du derimot piggfrie dekk med gode snø og barmarkegenskaper eller piggdekk kan du uten problemer velge 205/55-16.

Spørsmål

Det har vært mange oppkjøp i dekkbransjen de siste årene. Medfører dette også at dekkene blir mer og mer like?

Fra Ole Trondsen, Bergen

Svar:

De mange oppkjøpene gir oss nødvendigvis ikke likere dekk. Det er ofte slik at de forskjellige merkene skal opprettholdes og produsentene velger derfor å differensiere og spesialisere de ulike merkene til forskjellige markeder og kundegrupper. Continental har for eksempel videreutviklet Viking-dekkene for norske forhold, mens Gislaved er spesialisert for de kravene svenskene stiller. Viking WinterViking 1 og Gislaved NordFrost 3 er gode eksempler på dette. Disse dekkene har samme gummiblanding og stammeoppbygning og produseres også side om side, men har ulike mønstre.

Spørsmål

De siste fire årene har jeg kjørt på Blizzak. Jeg bor i Oslo og kjører for det meste på typisk Oslo-vinterføre. Dekkene fungerer bra på snø og is, men jeg synes de blir veldig fort slitt, spesielt på kantene. Bør jeg bytte til et annet merke som er hardere? Går i så fall det utover egenskapene på snø og is?

Kari Svendsen, Oslo

Svar:

Kjører du hovedsakelig på bar vei er dekk med hardere gummi og dermed bedre barmarkegenskaper å anbefale. Disse har ikke nødvendigvis dårligere egenskaper på snø, noen er faktisk bedre, men på is må du regne med at de er litt dårligere enn Blizzak-dekkene.

Spørsmål

Her på Jæren har vi nesten aldri snø, og temperaturen kryper sjelden under frysepunktet. Kan jeg like gjerne kjøre på sommerdekk hele året, eller kan jeg få bot for dette?

Svar:

Bilen din skal være skodd etter forholdene. Kjører du på sommerdekk på snø- eller isføre kan du få bot, og kommer du ut for en ulykke forårsaket av at du kjørte på sommerdekk på vinterføre kan du få problemer med forsikringsselskapet. Vinterdekk er det eneste som duger selv på Jæren, men sats på dekk med vekt på snø og barmark, og ta det heller litt ekstra rolig når det er is. Disse dekkene henger ikke med de beste piggfrie dekkene på is, men er dramatisk mye bedre enn sommerdekk.

Spørsmål

Hei Kjell Magne
Jeg bor på Tynset, og her kjører de fleste med piggdekk. En gang hver måned er jeg på salgsmøte i Oslo (Furuset rett innenfor bygrensen). Må jeg kjøpe piggdekk oblat? Hva koster i så fall denne? Vet du om noen som har fått bot for å kjøre på piggdekk uten å ha kjøpt oblat?

Svar:

Kjører du på piggdekk innenfor bygrensen må du betale piggdekkavgift. For en dag er den 25 kroner. Jeg har ikke hørt om noen som har fått bot for å ha kjørt på piggdekk innenfor bygrensen uten å ha betalt piggdekkavgiften.

Spørsmål

Jeg er abonnent på bladet Bil. Der finner jeg mye bra lesestoff. Så i siste utgave at dere hadde en fin guide om vinterdekk, selv om denne er et år gammel. Kan jeg stole på at nye dekk fra de som kommer bra ut i testen er blitt enda bedre, eller varierer dette? Jeg trenger dekk som egner seg for is og våte veier og har lurt på å kjøpe Continental. Kan det anbefales?

Svar:

Dekkprodusentene videreutvikler stadig sine dekk, og enkelte bytter gummiblanding også midt i en sesong. De store endringene vil du normalt ikke oppleve, men bytte av gummiblanding kan føre et dekk oppover på listen. Goodyear Ice-Navi er et eksempel på et dekk som har fått ny gummiblanding, og et dekk vi ikke har testet med den nye gummiblandingen. I det store og hele kan du bruke våre testerfaringer. Continental Viking Contact 2 er et bra alternativ hvis du tar hensyn til at barmarksegenskapene sannsynligvis er merkbart dårligere enn for de sommerdekkene du kjører på nå.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer