Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
1998: Alfa Romeo 156 Dette er det ingen som har fortalt deg før, men Alfa hadde egentlig en annen 156, det var nemlig prosjektnummeret på den bilen som senere ble 164, og Fiat Croma og SAAB 9000 og Lancia Thema. |
||||||||||||||||
Den bilen som ble 156, sensasjonen i Frankfurt 1997, het derimot 932, som prosjekt. (Følger man med på prosjektnummerne lærer man i hvert fall mye av hva som ikke ble noe av). Starten gikk i 1993, ingeniørene fikk jobbe i fred, men når det gjaldt designen fikk Pininfarina og Italdesign i oppdrag å komme med forslag i konkurranse med Walter de Silvas Centro Stile Alfa i Arese.
Alt ved første uttak i oktober 1993 var husets eget design i særklasse, men Italdesign fikk følge med litt lenger. Men i juli 1994, ved andre fremvisning ble også de eliminert. Det er ikke mange som har noe å utsette verken på det eksteriøre eller det interiøre, et design-ikon fra slutten av det forrige århundre. Utseendet alene hadde vært nok til å gjøre denne modellen til den første Alfa med ”Årets Bil” i bakruten. Men så har den jo ganske mange andre kvaliteter også. Dessuten er den jo salgbar – den har blant annet sørget for at nå ser vi Alfa Romeo på norske veier hver eneste dag.
|