Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
1996: Fiat Brava/Bravo Den siste Fiat’en i Årets Bil serien så langt. Vel, Torino tåler vel å vente et par år, inntil de har den nye Panda/Ecobasic klar selv om abstinensen kanskje blir tøff. |
||||||||||||||||
Så langt har Fiat samlet 7 pokaler, dessuten har Lancia en. Ingen annen fabrikk er i nærheten. Nå var det vel kanskje en del som syntes Bravo/Brava var i meste laget, i 1995 gikk tittelen til en annen Fiat: Punto, og spesielt skandinavene lurte på om ikke Fiat snart hadde kjøpt seg nok oppmerksomhet. I ettertid kan vi vel også slå fast at denne Fiat-familien var den siste i en enormt lang rekke Årets Bil-biler som egentlig var forholdsvis uinteressante for markedet.
De som kom etter, og også noen av de som kom før, fattet også markedet interesse for. Vi kan vel trygt slå fast at både den nye Vectra, Volvos nye Mitsubishi som opprinnelig het S4 – først senere kom et null etter - Ferraris F50, MGF, eller Citroën Xantia var mer spennende biler, med større impact i ettertid. Fiats Barchetta burde ha vært en verdig konkurrent, og egentlig har kanskje Hyundais Elantra vært av større betydning. Men det kan vi ikke gjøre noe med, Bravo/a er Årets Bil-historiens første tvilling-seierherre. Visste du forresten at det fantes en spennende Bravo også – det var navnet på en Bertone-designet Lamborghini-prototype fra 1974.
|