Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
1994: Ford Mondeo Dette var langt fra første gang Ford fikk det ettertraktede Årets Bil trofeet (men av en eller annen grunn har de ikke fått det for den bilen som kanskje fortjente det mest: Fiesta). To ganger tidligere var det en Ford på topp, men denne gangen betød det virkelig noe for markedsføringen. |
||||||||||||||||
Etter mange år med Sierra i diverse varianter, bestemte Ford seg endelig for å bli mer main-stream, og for å antyde at her var det en verdensbil – av en eller annen grunn var det Taste-of-the-Week akkurat da - skiftet de også navn på Sierraen. CDW 27, som prosjektet het da det ble startet i 1986 er en typisk Ford-historie. Ingeniørene jobbet målbevisst og fikk frem overlegne dynamiske egenskaper, og en konstruksjon som ville gi forholdsvis interessant gevinst i produksjon. Men designavdeligene rotet det skikkelig til.
Det startet med en konkurranse i april 1987 der fire Ford-studio deltok: Ghia, Köln, Dearborn og en av de fremtidsrettede konsept-avdelingene i California. Tyskerne vant, men for sikker hets skyld ble interiør-utviklingen lagt til England. En hel Kanal, og vel så det mellom interiør og eksteriør. Dessuten skiftet designsjefer ganske hyppig akkurat på den tiden, i en periode var både vi, og de som jobbet med bilen, i tvil om hvem av tre likestilte amerikanere som egenlig var sjef for dette europeiske prosjektet. I notatene har vi navn på over 20 designere som hadde ledende jobber med dette prosjektet – denslags er aldri vellykket. Det var nok heller ikke på det avanserte utseendet den første Mondeo ble Årets.
|