Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
1989: Fiat Tipo Fiat har hatt mange rare designsjefer. Mario Maioli var nok en av de rareste. Egentlig en maler som startet sin karriere hos Fiat i slutten av 70-årene med å revidere dashbordet på Lancia Beta, slik at den så ut som en sveitserost og instrumentene var fullstendig uleselige. Den suksessen gjorde ham kjapt til sjef for et av verdens største utvalg talentfulle bildesignere. |
||||||||||||||||
Maioli hadde ett åpenbart talent: han hadde vett til å plassere jobber rundt i nærmiljøet, aldri har vel Pininfarina, Italdesign og Bertone og alle deres underleverandører hatt så gode dager som i disse 80-årene. Også IDEA, blomstret sterkt opp på denne tiden.
Opprinnelig var det et slags forskningsinstitutt der den kjente arkitekten Renzo Piano var en av initiativtagerne – de ønsket å bygge en sikkerhetsbil for Fiats regning i 1977. Dette utviklet seg til et av Torinos fineste designkontorer, og i 1984 banket Maioli på døren og spurte om de kunne hjelpe ham med Tipo Due. Da hadde allerede Italdesign jobbet på prosjektet siden 1991, med masse Uno i bakhodet. Fiats egne folk begynte å interessere seg for prosjektet i 1983, men det var IDEAs modell fra 1984 som ble akseptert. Da hadde vi allerede hatt Uno noen år, så spesielt radikal var ikke designet, men de som syntes de så antydninger av en mesters hånd her hadde rett. Ercole Spada hadde vært Zagatos toppmann siden 1960. Så ble han forført av D-mark og var først hos Audi før han gjorde BMWs 7-serie, men, heldigvis, i 1983 var lengselen etter Piemonte så sterk at han gikk til IDEA og var ansvarlig både for Tipo og den senere Tempra, som var en Tipo med rumpe. Dette var Fiats femte Årets Bil. Om det var derfor Maioli var meget mer interessert i sin egen maleri-utstilling i Milano, enn utdeling av prisen, vet jeg ikke. Men det er klart at man kan bli blasert at Årets Bil etter Årets Bil…. Et skikkelig minnesmerke har forresten Mario Maioli etterlatt seg: det var han som initierte Fiats nye varemerke: de fem skrå stripene. Men han klarte ikke det på egenhånd heller, både Pininfarina og Italdesign var inne i bildet der også.
|