img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
1971: Fiat 127
På tross av at Fiat på denne tiden hadde to virkelige store stjerner på den biltekniske himmelen, Oscar Montabone, og i aller første rekke Dante Giacosa, og at det var disse to som gjorde dette til en av etterkrigstidens aller største småbiler, er dette allikevel Pio Manzu’s bil.

I manges bok går denne bilen også uttapå Mini – det er nok å spørre hvilken av de to man helst vil kjøre Roma Nordkapp med. Og det var ikke bare italienske trimmere, Nardi, Abarth og alle de andre som viste at dette kunne lukte skikkelig av svidd gummi. Også Mini-landets egen Radbourne utviklet trimmingssett som gjorde at razzmatazz-127-modeller holdt godt følge med Minier både på racerbanen og på engelske småveier. Det er mulig Mini oppfant chuckability, men 127 gjorde det til en kunstform.

Dante Giacosa var den type ingeniør som likte å dra hylsteret selv. Fiat 600 (ikke minst Multipla-utgaven) og 500 er typiske eksempler på hans talent der. Men da det ble snakk om 127 brøt han med alle Fiat-konvensjoner. Ikke gjorde han det selv, ikke overlot han det til Fiats styling-avdeling og ikke hentet han inn noen av de mange Torinesiske karosserihusene.

Han hentet inn en unggutt, født i 1939, sønn av en berømt billedhugger som het Manzoni, så for ikke å misbruke familienavnet kalte han seg Pio Manzù. Han jobbet mye i Tyskland, sammen med noen andre speeda unggutter som kalte seg Delta Design. De jobbet med modul-konstruksjoner lenge før noen kunne stave det, vant det som var av karosserikonkurranser (for eksempel et Austin Healey forslag for Pininfarina) og de blandet seg opp i det meste som fantes av autoritær design-utdannelse den gang.

Unge Manzu var dessuten en glimrende skribent. Enten han analyserte og kvestet nye karosserier, eller han skrev filosofisk, for eksempel om designeren som konstruktør – eller omvendt – jeg har aldri lest noen bedre design-skribent enn han. ”Bilen som system” er en klar og meget intelligent beskrivelse av dagens plattform-tankegang. Og de av dere som går tilbake til Corriere della Sera for 11/9 1964 vil finne en beskrivelse, med nydelige skisser, på en by bil som predaterer neste generasjon Smart. Signert Manzù.

De gangene han var innom Torino, med skisser og modeller av den kommende for-hjulsdrevne, kompakte småbilen satt han mest hos en annen underlig designer, Aldo Sessano. Han drev noe som het Open Design, og har gjort svært meget mer for Mitsubishi enn han noensinne kommer til å få kreditt for.

Men fra Sessano stakk han innom Giacosa, kom tilbake med ryggen full av kjeft fordi han lå etter programmet, men greide alltid å sjarmere seg videre, og holdt lange foredrag om karosseriene som skulle sitte tett som buksa over rumpa på en matador. Og brukte Zagatoos karosserir på Aston Martins DB4, med double-bubble toppen, som eksempel på hva han mente.

Aldri har vi sett så tett-trukket metall heller, som da 127 kom. Hjørnene bak var fullstendig utrolige. Manzu ville ha flater som ”lignet på huden til en 12 år gammel jente” sa han.

Men det opplevde han aldri å se selv. Lenge før bilen ble lansert for kundene - så hva Giacosa egentlig maste på er vanskelig å forstå - skulle han til Torino for å presentere den endelige modellen for topp-management. Akkurat den glemmer jeg ikke.

Vi var noen gamle kompiser som virkelig skulle feire ham fordi han var ferdig med sitt største prosjekt til da, og virkelig var i ferd med å finne en plass på kartet. Ingen av oss var akkurat egnet som rollemodeller for Trygg Trafikk, men Pio Manzu var verre enn de fleste av oss. 29 mai 1969 smalt han inn i en bil mellom Milano og Torino. Dante Giacosa fortalte etterpå at det var første gang han hadde presentert et prosjekt i fullstendig stillhet.

Stort bilde fra Fiat 127 brosjyre

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer